Kvalitetssikring i medieproduksjon
En overskrift på plakaten er stavet feil. Replikker i et lyddrama drukner i støyen fra trafikken. Bildet på Instagram har dårlig oppløsning. Har du opplevd slike ting før? Sannsynligvis. I disse tilfellene har noe gått galt på veien.
Objektiv kvalitet
Kvalitetssikring handler om å tilfredsstille forventninger og krav til kvaliteten i en medieproduksjon. Noen kvalitetskriterier er lette å vurdere. Disse kriteriene handler om objektive krav, som teknisk kvalitet. Overskriften må være riktig stavet, vi vil høre replikker tydelig, og vi vil se god bildekvalitet.
Subjektiv kvalitet
Andre kvalitetskriterier er basert på din og min smak og er vanskeligere å måle. Det kan handle om valg av skuespillere i en film eller fargebruken i et design. Slike kvalitetskriterier kaller vi subjektive.
Du kan begynne å tenke kvalitetssikring fra den første idéen skapes og helt fram til medieproduksjonen er ferdig og publisert. Hvis du ser at noe ikke fungerer underveis, bør du ta et skritt tilbake og gjøre noe med det.
Får du ikke den responsen du hadde tenkt, må du stille spørsmål: Hvorfor har ikke produksjonen den kvaliteten den skal ha? Hvordan kan jeg videreutvikle innhold og utforming?
Å kvalitetssikre i medieproduksjon innebærer systematisk sjekk av en rekke punkter:
Er det noe som forstyrrer kommunikasjonen?
Er det samsvar mellom innholdet og forventninger knyttet til tema, sjanger eller form?
Er formål og økonomiske rammer avklart?
Er kravene til teknisk standard for blant annet bildeoppløsning og filtyper oppfylt?
Er designet innenfor gitte retningslinjer?
Er krav om universell utforming og metadata oppfylt?
Er etiske retningslinjer og regler for kreditering og merking fulgt?
Er det gjort tilfredsstillende kildearbeid med god kildebruk og kildekritikk?
Gjør de involverte jobben sin?
Husker du å dokumentere prosessen?
Tenk over
Hvordan kan dere forbedre eller diskutere en produksjon? Hva får dere ut av diskusjoner dersom dere har dokumentert prosessen?
Dokumentasjon og kvalitetssikring hører sammen. Dersom resultatet ikke er av høy nok kvalitet, gjelder det å finne ut hvor det ikke gikk etter planen. Slik videreutvikler dere både kompetansen og arbeidsprosessen deres og produktet. Dere har skapt deres eget kvalitetssikringssystem.
Bedrifter av en viss størrelse overlater ikke kvalitetssikringen av innholdet de leverer på markedet, til den enkelte ansatte. De har et system for kvalitetssikring. I dette systemet settes det opp normer for hvordan innholdet skal være. Dersom sluttresultatet ikke blir slik som normen, snakker vi om et avvik.
Man skulle tro at det gjelder å få færrest mulig avvik. Det er til en viss grad riktig, men i en organisasjon med et velfungerende kvalitetssikringssystem vil vi ha flest mulig avvik. Bare gjennom en løpende forbedringsprosess kan produkter og tjenester utvikle seg, og derfor er det viktig at ingen i organisasjonen slutter å rapportere avvik.
Eksempel: NRK
NRK samarbeider med eksterne produsenter, og da forsøker de å sikre kvalitet gjennom å dokumentere behov og stille krav. Behovsmeldingen til NRK inkluderer krav til hvilke kvaliteter de ønsker seg når det gjelder innhold.
Eksempel på behovsmelding fra NRK:
NRK Super
Karakterdrevet humordrama.
Humor er en viktig del av NRKs tilbud til unge, og nå ser vi etter nye serier som er særlig relevante for 14-åringer. Vi ønsker oss følgende kvaliteter:
Utgangspunkt i profiler og/eller komikere som allerede er kjent og elsket av 14-åringer.
Originalitet: vi og målgruppen vil gjerne bli overrasket.
Historier og tematikk med relevans for unge tenåringer.
Kostnadseffektiv produksjon.
Referanser: «Førstegangstjenesten» og «Kongen av Gulset».
Kilde: Hansen, M. T. (2021, 13. september). Nye behovsmeldinger høsten 2021. NRK. https://www.nrk.no/ekstern/nye-behovsmeldinger-hosten-2021-1.15647464
Relatert innhold
Både oppdragsgivere og skapere har bruk for å dokumentere produksjonsprosessen i mediefaget.
Finn ut hva som skal til for at medieprodukter innen lyd, bilde og video skal bli publiseringsklare.