Hopp til innhold

Fagstoff

Logodesign

Logoen er en viktig del av den visuelle profilen til firmaer og organisasjoner. Den er bedriftens ansikt utad og viser hvem bedriften er, og hvordan de ønsker å bli oppfattet.
Piccadilly Circus i London på kveldstid, med logoer og reklameskilt. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

For firmaer og organisasjoner er det viktig å ha en grafisk profil som representerer det de står for, og som gjør at de blir gjenkjent som et merke. Det viktigste i den grafiske profilen er det som er selve kjennetegnet for bedriften eller organisasjonen: logoen.

Fire kategorier funksjonelle logoer

Logoer som passer inn under en av de fire kategoriene nedenfor, er ofte velfungerende logoer.

  • et ikon som forestiller noe du lett kan kjenne igjen

  • et symbol som er veldig stilisert eller geometrisk i formen

  • et symbol bestående av en forbokstav

  • en typografisk logo som er basert på en forkortelse på opptil fire bokstaver

Tenk over

Hvilke kategorier tilhører de ulike logoene nedenfor?

Symbol og typografi

En logo består vanligvis av to deler: typografi og symbol. Den typografiske delen består gjerne av hele eller forkortelsen for navnet på firmaet. Symbolet er ofte en stilisert versjon av noe vi kan kjenne igjen, en geometrisk figur, eller en bokstav inni en form.

Det kan være fristende å droppe typografien og la et symbol alene representere bedriften. Du kan sikkert ramse opp flere merker som kjennetegnes kun ved et symbol eller en bokstav? Den viktigste grunnen til å bruke både hele navnet og et symbol er at disse to utfyller hverandre.

Noen veletablerte og godt kjente merkevarer har over tid kunnet fjerne typografien i logoen, men de fleste bedrifter blir aldri så kjente at vi husker hva de heter, uten å se bedriftsnavnet i tillegg. Navnet og symbolet skal ofte vises sammen, men må kunne fungere hver for seg.

Hva med å droppe symbolet og kun designe en typografisk logo? Du kan velge å designe en logo kun basert på skrift, men det var nok mer praktisk før. Når du designer logoer i dag, må du ofte tenke på de ørsmå merkene som står i fanen på en nettleser, såkalte favikoner, eller at logoen skal stå i hjørnet på bilder og filmsnutter i sosiale medier. Da må symbolet kunne stå alene, og likevel bli identifisert av målgruppa.

Når du får i oppdrag å lage en logo, bør du først finne ut hvem oppdragsgiveren er:

  • Hva jobber oppdragsgiveren med, og hva prøver de å oppnå?

  • Hvilke verdier har oppdragsgiveren, og hvordan ønsker de å bli oppfattet?

  • Hvem er målgruppa til oppdragsgiveren?

Du setter nok pris på at det er renslig hos tannlegen, og at tennene dine blir behandlet forsiktig og nøyaktig? Da bør logoen til tannlegen utstråle nettopp det. Samtidig er det kanskje andre egenskaper som bør vektlegges i logoen til en ishockeyklubb?

Når du vet hva slags uttrykk du er ute etter, setter du i gang med idéprosessen. Jobb grundig og tegn mange skisser – både for hånd og digitalt. Prøv å stilisere ikonet på flere måter.

Skal du utarbeide en logo, er det viktig å få den på plass i svart og hvitt først. Da kan du konsentrere deg om å å få til en enkel logo som fungerer formmessig. Så kan du begynne å jobbe med farger. Du bør altså vente med å jobbe fram en fargepalett til logoen er klar. Det er likevel ikke noe i veien for å lage en palett i forbindelse med research og moodboard, og så komme tilbake til den når logoen er klar.

Skal du lage et monogram, bør du ta utgangspunkt i skriften du har valgt til navnedelen av logen din. Hvis du tenker å bruke et symbol, kan du like gjerne begynne med det, og la symbolet være bestemmende for typografien og farger i resten av logoen.

Selv om det ikke er bestemte regler for hvordan en logo skal være, har gode og funksjonelle logoer en del kjennetegn som går igjen. Disse kjennetegnene kan du bruke som rettesnor når du selv skal designe:

  • Logoen skiller seg ut fra konkurrentene. Det er lov å la seg inspirere, men ikke kopiere. Da stjeler du andres kreativitet.

  • Logoen er enkel og lett å huske. En tommelfingerregel er å framheve kun ett særtrekk i en logo, ikke flere. Dette krever lite detaljer og få farger.

  • Logoen er skalerbar og fungerer i både stort og lite format. Dette krever som oftest at den produseres som vektorgrafikk. Pass på linjetykkelsen, så tekst og ikon er tydelig også i små størrelser.

  • Logoen har maks to tydelige fonter.

  • Stilen i typografien og symbolet passer sammen.

  • Logoen representerer avsenderen på en god måte. Bruk det du kan om farge- og formsymbolikk til å skape riktige assosiasjoner.

  • Logoen er tidløs. For å etablere et merke må logoen være varig, så vær forsiktig med de særeste trendene.

  • Logoen fungerer både i farger og i svart-hvitt.

  • Logoen fungerer både i positiv og i negativ. Når en hvit eller lys bokstav settes på en mørkere bunn, sier vi at den er negativ. Det kan bety at du må designe to versjoner av logoen – en for lyse og en for mørke bakgrunner.

De mest innovative og internettbaserte merkevarene våger å leke med logoen fra tid til annen. Google er kanskje det mest kjente eksempelet på akkurat dette, med sine "doodles" som dukker opp på merkedager eller når noe skal feires.

CC BY-SASkrevet av Andrea Søndervik og Ellen Johansen.
Sist faglig oppdatert 13.04.2022

Læringsressurser

Visuell kommunikasjon