Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Lag og vurder designprofiler

Husker du merkevarer?

Hvilke merkevarer husker du, og hvor godt? Undersøk nærmere kjente norske merkevarer.

Oppgave 1

  • Bruk noen minutter på å skrive en liste (5–10 navn) med de første varemerkene du kommer på. Husker du logoen til disse merkevarene?
  • Finn fram noen tusjer eller fargeblyanter, og tegn dem raskt etter hukommelsen, helst med farger.
  • Ikke let opp logoen før du tegner den, du gjør denne øvelsen for å se hvor lett eller vanskelig det er å huske og å gjengi dem!
  • Når du har prøvd å gjengi “dine” logoer, kan du se hvordan andre har lykkes.
  • Ferdig? Studer også denne: Branded in Memory: Hvordan blir etablerte amerikanske merker husket?

Oppgave 2

Her har du ti kjente norske logoer. Greier du å tegne dem fra hukommelsen?

  • NSB, Stabburet, Freia, Nidar, Rema 1000, Meny, Kiwi, Peppes pizza, Helly Hansen

Det viktigste er at logoen blir gjenkjent. Det at mange er i stand til å gjengi logoen korrekt etter hukommelsen, kan man også tolke som et tegn på at den er enkel og tydelig, og dermed lett å huske, lett å identifisere, og at den skiller seg brukbart ut fra konkurrentene.

CC BY-SA 4.0Skrevet av Andrea Søndervik.
Sist faglig oppdatert 21.12.2018