Fagfornyelsen i kommunikasjon og kultur 1 på NDLA
Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 er utgangspunktet for revisjonen av kommunikasjon og kultur-fagene på NDLA.
Kjerneelementene kulturell identitet, kommunikasjon, tekst og virkelighet og teori og metode beskriver det viktigste elevene skal lære i kommunikasjon og kultur, mens kompetansemålene i hvert fag gir mer spesifikke beskrivelser av mål for opplæringa. I fagressursene har vi lagt oss tett opp mot ordlyden i læreplanen, slik at det skal være enkelt å se sammenheng mellom læreplan og innholdet i faget. Samtidig har vi mange ressurser som går på tvers av flere kjerneelementer, der det er naturlig å koble temaer og begreper fra flere områder sammen. I det reviderte faget er det også fagressurser som er knyttet til de tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring og demokrati og medborgerskap.
Fagartikler
Mange av fagartiklene i faget er helt nye. Dette gjelder spesielt i emnet Kulturell identitet, der vi har oppdatert mye av fagstoffet for å gjenspeile nye strømninger i studiet av kultur. Mange av fagartiklene i faget har også nye illustrasjoner og eksempler, som klipp, filmer og lenker til eksterne ressurser. Kortere "tenk over"-spørsmål og diskusjonsoppgaver underveis i fagartiklene hjelper elevene i lesinga og kobler fagstoffet til deres egen virkelighet.
Oppgaveressurser
I oppgaveressursene er det lagt vekt på at elevene skal bruke kunnskap, begreper og teorier, at de skal være utforskende og skapende, og at de også kan trekke inn sine egne erfaringer. Vi har oppgaver der elevene skal arbeide med konkrete tekstuttrykk, oppgaver som er praktiske, og oppgaver som legger opp til diskusjon og refleksjon. Det er også noen større oppgaver som kan brukes som fordypningsoppgaver som kan gå over noe tid.
Skape egne tekster
I oppgaveressursene har vi foreslått ulike måter elevene kan presentere oppgaver og arbeider på. Dette kan for eksempel være å lage en podkast, en film, en digital presentasjon, en muntlig presentasjon eller et skriftlig arbeid. I faget finnes det forslag og tips til hvordan elevene kan utforme og skape sine egne tekster.
Multimedialt innhold
Det multimediale innholdet i faget har fått et løft. Mange bilder og illustrasjoner er byttet ut, og det er lagt til en mengde nye klipp og filmer som vi mener passer godt inn i faget. Vi har for eksempel nye undervisningsfilmer på cirka 8–10 minutter, blant annet om ulike kommunikasjonssituasjoner, hvordan vi kan forstå og sammenlikne kulturer og kulturelle fenomener, hverdagsrasisme, kulturuttrykk og interkulturell kommunikasjon.
Vurdere og bruke kilder
Kompetansemål som handler om å vurdere og bruke kilder, finner du i både kommunikasjon og kultur 1, 2 og 3. I dette emnet har har vi samlet ressurser som hjelper elevene i dette arbeidet. Det finnes ytterligere ressurser om kildebruk og kildekritikk i Verktøykassa på NDLA.