Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Forsøk: Vi måler varmegjennomgang i glass

I dette forsøket skal du undersøke hvordan ulike materialer leder varme.
Inngangsparti til kontorbygg i glass. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hensikt

Hensikten med forsøket er at du skal få bedre forståelsen av at materialer i ulik grad leder varme, og at glass er en ganske god varmeleder.

Framgangsmåte

  1. Fyll vasken med kaldt vann fra springen, slik at isoporbegeret og drikkeglasset kan stå med vann nesten til topps.

  2. Fyll isoporbegeret og drikkeglasset breddfullt med varmt vann. Sett termometre oppi begrene og mål temperaturene.

  3. Sett isoporbegeret og drikkeglasset oppi vasken og la dem stå der i fem minutter. Rør forsiktig med termometeret.

  4. Mål temperaturen hvert minutt. Noter verdiene i tabellen nedenfor.

Et glass og et beger fylt med vann står oppi en beholder med vann. Det står ett termometer i glasset og ett i begeret. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu
Observasjoner

Temperatur etter

Drikkeglass

Isoporbeger

0 minutter
1 minutt
2 minutter
3 minutter
4 minutter
5 minutter
total varmegjennomgang
energi ut av vannet

Beregninger

Nå skal vi regne ut hvor mye energi som er forsvunnet. Regn at du bruker 200 mL vann. Antallet joule som har gått ut av vannet, er da

4,2·200·temperaturnedgangen i grader.

Regn ut for begge tilfellene, og fyll inn i tabellen.

Anta at all energien som er forvunnet fra isoporbegeret, har forsvunnet fra overflaten av vannet. Anta også at det er forsvunnet like mye energi fra vannoverflaten i glasset som i isoporbegeret. Da kan vi anta at forskjellen skyldes energien som forsvinner ut av glassveggen.

  1. Regn ut hvor mye energi dette er.

  2. Regn ut hvor mange watt dette tilsvarer.

  3. Anta at sideflaten til glasset og isoporbegeret er 150 cm2. Regn ut varmegjennomgangen i watt/cm2 for begge beholderne.

Konklusjon

Forklar forskjellene i temperaturnedgangene og forskjellene i varmegjennomgang for de to materialene.

CC BY-SASkrevet av Truls Lind, naturfaglærer, Røyken vgs..
Sist faglig oppdatert 25.09.2023

Læringsressurser

Stoffer og materialer