Hopp til innhold

Fagstoff

Forbrukeratferd og forbruksmønster

Analyse og innsikt i forbrukeratferd er en viktig del av markedsføring. Hva menes egentlig med forbrukeratferd? Går vi mot en mer bærekraftig forbrukeratferd?
Restauranter på kaien i Stavanger. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Forbrukeratferd dreier seg om forbrukernes tanker og handlinger når de søker, vurderer, kjøper og bruker produkter. Forbrukeratferd betegnes også ofte som kjøpsatferd.

Tenk over

Hva tror du påvirker din forbrukeratferd?

Forbrukeratferd varierer fra forbruker til forbruker, og det er mange faktorer som kan påvirke forbrukeratferd. For eksempel kan verdier, holdninger, personlighet, interesser, kulturell bakgrunn, økonomi, familie og venner påvirke forbrukeratferd.

En person som for eksempel er opptatt av bærekraftig utvikling, vil kanskje velge et kosthold basert på mindre kjøtt- og meieriprodukter på grunn av sine verdier og holdninger.

En viktig del av markedsføring handler om å forstå og dekke behov. Innsikt i forbrukernes motivasjon, behov og andre faktorer som kan påvirke forbrukeratferd, er viktig i markedsføringssammenheng. Denne innsikten gir bedre forutsetninger for å kunne tilfredsstille de behovene og ønskene forbrukeren har, og for å velge hva slags virkemidler man skal bruke i markedsføringen.

Tenk over

Du har kanskje hørt dette uttrykket: "Si meg hva du handler, og jeg skal si deg hvem du er." Tror du at for eksempel hva slags forbrukeratferd du har når det gjelder matvaner, kan si noe om deg som person?

Vi blir påvirket

Vi kjøper alle ting innimellom som vi strengt tatt ikke trenger. Hvilke faktorer tror du kan påvirke kjøpsbeslutningen vår i slike tilfeller?

Vi forbrukere kan blant annet bli påvirket ubevisst av lyder, lukter, farger, lys og visuelle former. Valgene våre kan ofte være basert på impulser, følelser og vaner, og vi har vel alle, bevisst eller ubevisst, blitt påvirket av reklame.

Tenk over

Hva tror du kjennetegner reklamer som du blir påvirket av?

Mot en mer bærekraftig forbrukeratferd?

Mange forbrukere ønsker å legge om forbruket i en mer bærekraftig retning. Det er en viktig markedsføringsoppgave å utvikle og vise veien til nye, bedre og mer bærekraftige løsninger. Et eksempel er at flere forbrukere ønsker alternativer til kjøttprodukter. Det blir derfor stadig flere vegetarprodukter å velge mellom i butikken.

En pakke med vegetarpølser. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Mange forbrukere tenker kanskje på hva de kan gjøre for å bidra til en mer bærekraftig utvikling. I NRK-episoden fra serien URO, som du kan se nedenfor, bekymrer Leo Ajkic seg for sitt eget forbruk knyttet til klima. Han får et råd om at han kan endre litt i forbruket sitt, knyttet til en enkel huskeregel med følgende fire b-er:

  • biff (kjøtt)

  • bolig (hus, leilighet)

  • bilen (transportmiddel)

  • billetten/Boeingen (flybilletten)

Leo Ajkic er glad i rødt kjøtt, men han ønsker å legge om kjøttforbruket i en mer bærekraftig retning. Han ber om hjelp fra Gunnhild Stordalen. Se fra 29:00 i episoden fra NRK-serien nedenfor.

Relatert innhold

Kilde

Senneset, I. (2019, 1. juli). FN-rapport: Klesindustrien står for større utslipp enn fly og skip. Aftenposten. https://www.aftenposten.no/norge/i/9vrE8d/fn-rapport-klesindustrien-staar-for-stoerre-utslipp-enn-fly-og-skip

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 24.06.2021

Læringsressurser

Salg og markedsføring