Hopp til innhold

Oppgave

Navigasjon: Finn, kontroller, revurder og reparer

I arbeidet med denne oppgaven gjør du deg kjent med egne søkevaner.

LK20
Truckfører legger ved et tannhjul til andre tannhjul. Illustrasjon.

1: Finn fram

Hvordan går du fram for å finne relevant informasjon på internett?

Bruk gode søkeord og et nyansert språk, altså synonymer og varianter av ord. Kombinasjoner av ord fungerer også bra i mange tilfeller.

  1. Formuler et spørsmål eller en problemstilling, og finn kilder for å finne svar.

Eksempler på spørsmål/problemstillinger

  • Hvordan er mediepolitikken i andre land enn Norge?

  • Hvordan lærer man best med podkast?

  • Hvordan oppretter og utvikler man en YouTube-kanal?

  1. Planlegg søket ditt på forhånd. Lag ei liste over sentrale fagbegreper, synonymer og varianter av ord, og finn fram til kombinasjoner av ord det er relevant å gjøre søk på.

2: Kontroller nettlesingen

Det er en ekstra stor påkjenning for arbeidsminnet ditt å lese på nett. Hjernen jobber på høygir. Det er mye informasjon å ta inn på kort tid og ikke alltid så lett å få med seg det som er mest sentralt når du navigerer fra sted til sted.

Tenk over

Det er bra å ha strategier som hjelper deg med å kontrollere framdriften i navigasjonen.

Hva er dine strategier?

  1. Start en nedtelling på 10 eller 15 minutter.

    Opprett gjerne ei mappe i nettleseren eller bruk en app eller plug-in som registrerer nettsider. Sett bokmerker på kilder du tenker er relevante. Alternativt limer du inn lenkeadresser inn i et dokument.

  2. Vurderer søkeøkta di etter at klokka ringer:

  • Har du funnet noe relevant? Hvor relevant er kilden(e)? Var noen av dem midt i blinken, eller har du havnet litt på siden av det du lette etter? Begrunn.

  • Hvilke søkeord fungerte best? Hvilke nye søkeord fant du?

  • Holdt du deg til det du skulle søke etter, eller havnet du på ville veier? Hvorfor/hvorfor ikke, tror du?

3: Del erfaringer og diskuter

Del søkeerfaringer med en medelev ved å svare på spørsmålene under.

  1. Hvilken problemstilling jobbet dere med?

  2. Hvilke søkeord brukte dere, og hvilke fungerte best? Prøv også å forklare hvorfor dere tror dere fikk best treff med nettopp disse søkeordene.

  3. Kan dere gi hverandre tips til omformulering av problemstilling og til andre søkeord?

  4. Hvordan gikk det med søkeøkta? Fant dere nyttige kilder?

  5. Vurder sammen et par av kildene dere har funnet.

4: Å gå seg vill og "reparere"

Det er lett å gå seg vill på nettet. Når du har gått deg vill, for det gjør vi alle sammen, trenger du strategier som tar deg "hjem" igjen. Det kaller vi reparasjon.

  1. Del egne erfaringer med hverandre om å gå seg vill. Diskuter deretter hva som er gode strategier for å komme seg tilbake i riktig retning.

  2. Lag en regle, en vits eller ei punktliste som oppsummerer gode strategier for å holde seg på riktig søkevei når man leter etter relevant informasjon på nettet.

  3. Del med klassen.

Sist oppdatert 01.02.2021
Skrevet av Albertine Aaberge

Læringsressurser

Kildesøk