Kleshenger
Kleshenger er en enkel øvelse for å trene på kreativitet.
Den egner seg å gjøre før dere går i gang med å utarbeide ideer. I denne øvelsen er det viktig at dere er impulsive og kreative.
Tid: minimum 20 minutter
Hensikten med denne øvelsen er
- å få fram mange ideer og å trene på at ingen ideer er dårlige
Materiell
- bilde av en kleshenger og/eller kleshengere i klasserommet som illustrasjon
- noe å skrive på og med (helst ark og blyant eller penn, men det går også greit med en digital notatblokk)
- premie til vinnergruppa (for å markere at kvantitet er viktig i kreativt arbeid)
Instruksjon
- Elevene blir delt inn i grupper på to eller tre.
- Læreren forteller bakgrunnshistorien for øvelsen: «Tenk dere at en gigantisk kleshengerfabrikk går konkurs og skolen får tilbud om å overta hele restlageret. Konkursboet spør om dere har ideer til hva denne ressursen kan brukes til. Det er et ønske å finne veldig mange bruksområder. Fabrikken har produsert kleshengere av plast, tre og metall.»
- Gruppene får tre minutter på å komme på flest mulig ideer til hva en kleshenger – eller flere kleshengere – kan brukes til. Kleshengerne kan modifiseres eller kobles sammen. Det er viktig å fokusere på «ja, og». Det er ikke lov å si «nei» eller «ja, men».
- Når tida er ute, skal hver gruppe telle ideene sine.
- Læreren ber alle som har over 5 ideer, om å rekke opp hånden, deretter alle med 10 ideer, 15 ideer, 20 ideer – til det bare er én gruppe igjen. Denne gruppa får en liten premie. Premien kan være symbolsk, men det er viktig at dette blir markert.
- Læreren ber vinnergruppa lese opp alle ideene sine. Deretter ber læreren de andre gruppene velge ut noen ideer de kan lese opp. (Det er viktig å involvere alle.) Denne delen kan ta tid med mange grupper, så her må man tilpasse ut fra hvor lang tid man har til rådighet.
Refleksjon: Det er viktig å reflektere sammen over hva dere har gjort i denne øvelsen, hvorfor dere har gjort det, og hvordan dere kan bruke øvelsen i ulike sammenhenger.
Eksempler på refleksjonsspørsmål:
- Hvor mange ulike ideer fant klassen totalt sett?
- Vil det bli bedre kvalitet på den ideen som til slutt blir valgt, dersom gruppa kommer på et stort antall ideer, enn dersom den kommer på få ideer?
- Hva tenker dere at dere lærer av denne øvelsen?
- Hvorfor er det viktig å trene på kreativitet?
- Hvordan kan dette være nyttig trening for arbeid med ulike prosjekter?
- Hvordan og når kan denne øvelsen være nyttig i andre sammenhenger (på skolen, på fritida, osv.)?
CC BY-SASkrevet av Ungt Entreprenørskap.
Sist faglig oppdatert 21.02.2020