Tips til deg som kursholder
Jobb deg igjennom hele kursinnholdet på forhånd, og tenk på i hvilken rekkefølge du bør vise ulike funksjoner, og hvordan du skal forklare dem. Noter gjerne stikkord, slik at du ikke glemmer viktige poeng.
Tenk også igjennom hva du eventuelt skal vise på skjerm eller med projektor. Hvis du skal forklare mye teori, kan en PowerPoint-presentasjon være en god støtte, men hvis du skal vise funksjoner i et program, kan det være bedre å ha programmet framme på skjermen.
Hvis deltakerne skal lære mange funksjoner i programmet, er det lurt å lage oppskrifter på papir som deltakerne kan følge. Da slipper de å notere underveis og kan følge oppskriftene når de skal prøve funksjonene på egen hånd etter kurset.
Du bør også lage alle oppgaver og øvelser deltakerne skal jobbe med, ferdig på forhånd.
Det kan være vanskelig å beregne hvor lang tid det vil ta å komme igjennom det lærestoffet du har planlagt. Det er mulig du må forklare det samme flere ganger, og det kan være at deltakerne har spørsmål som du må svare på. Men du kan også risikere at det går mye raskere enn du hadde tenkt – for eksempel hvis deltakerne kan mye fra før.
Du bør derfor forberede deg på å gå igjennom litt mer enn det du regner med at du rekker, men legge det opp slik at du gjennomgår det viktigste først og det minst viktige til sist. Da gjør det ikke så mye om du får knapt med tid og må kutte ut noe.
I god tid før kurset starter, må du sjekke at du har alt du trenger, og at alt fungerer som det skal. Det er frustrerende både for deg og for deltakerne hvis den første timen går med til å få maskiner, program, projektor eller annet til å fungere.
Sjekk at
- alle maskiner fungerer som de skal
- det er mulig å logge seg inn
- programmene som skal brukes, starter og virker slik de skal
- maskinene har nettilgang
- projektoren fungerer
- presentasjoner eller annet som du skal vise på skjermen, er i orden
- du har alt kursmateriell som skal brukes, eventuelle øvingsfiler og så videre
Det er helt vanlig å bli litt nervøs eller stresset når man skal holde kurs, spesielt hvis det er mange deltakere du ikke kjenner godt, og du ikke er vant til å holde kurs.
Den beste måten å håndtere nervøsitet på er å være godt forberedt. Nervøsiteten er gjerne mest intens de første minuttene etter at du har startet kurset. Hvis du vet at du antakelig blir nervøs, er det lurt om du forbereder de første fem minuttene ekstra godt og øver deg på det du skal si og gjøre.
Forsøk ikke å stresse når du snakker. Pust dypt, og snakk rolig og tydelig. Hvis du føler at nervøsiteten tar overhånd, kan du godt fortelle deltakerne at du er nervøs. Da trenger du ikke lenger å anstrenge deg for å skjule nervøsiteten, og kroppen slapper mer av.
Etter at du har ønsket velkommen og presentert deg selv, bør du starte kurset med en oversikt over hva du kommer til å gjennomgå, og hvordan du har lagt opp kurset med hensyn til øvelser, oppgaver og bruk av maskiner underveis.
Når deltakerne har tilgang til pc på kurset, vil mange gjerne prøve funksjonene på sin maskin samtidig som du viser og forklarer dem. Det fører lett til at de går glipp av noe du viser, eller at de roter seg bort i programmet, slik at du må avbryte for å hjelpe dem tilbake.
For å unngå for mange avbrudd kan det være lurt at du forklarer en funksjon først og så gir deltakerne noen minutter til å prøve den før du går videre.
Når du viser funksjoner i et program, bør du også forklare hensikten med dem og bruke eksempler, slik at deltakerne forstår både hvordan funksjonene brukes, og hva de kan bruke dem til.
Unngå å vise for mange måter å gjøre samme ting på. Mange program har flere alternativer for den samme funksjonen. I de fleste Office-pakker finnes for eksempel de mest brukte funksjonene både som et menyvalg, som en knapp, som en hurtigtast og på en høyreklikkmeny.
Du bør avslutte kurset med en oppsummering av hva dere har gjennomgått.