Forbered deg til skriftlig eksamen i kommunikasjon og kultur 3
På den obligatoriske forberedelsesdagen på skolen får du en samling tekster av ulike sjangre og formater. Disse kommer til å danne grunnlaget for oppgavene du får på selve eksamensdagen. Du får også oppgitt et overordnet tema.
Se på eksempeloppgaven hos Utdanningsdirektoratet: Eksempeloppgave i kommunikasjon og kultur 3 (krever passord).
Noter og bruk gjerne et tankekart når du jobber med oppgavene under:
Diskuter eller skriv ned noen stikkord om tanker du har om det overordnede temaet.
Hva kan du kople temaet til av det du har lært i faget i år?
Gjør et nettsøk på temaet og se hva slags perspektiver på temaet som kommer opp da.
Hvilke teorier og analyseverktøy kan brukes til å tolke og beskrive tekstene i forberedelsedelen?
Jobb i par eller alene:
Gå raskt gjennom de ulike emnene i artiklene bak lenkene under. Det er analyseverktøy og teoretiske perspektiver som kan brukes i arbeidet med tekster:
Skumles overskrifter og mellomtitler og ta notater med utgangspunkt i disse. Når forberedelsesdagen kommer, kan det være til hjelp at du allerede har gått igjennom ulike teorier og analyseverktøy og tenkt over hva de kan brukes til!
Flere tips:
Det kan være lurt å lage et tankekart med et overblikk over de ulike teoriene og analyseverktøyene så slipper du å ha det i hodet på eksamensdagen. Da du har mer enn nok annet å bruke hjernekapasiteten til!
Nå har du fått et overblikk over ulike teorier og analyseverktøy og kan begynne å gå inn på enkeltbegrepene. Igjen – det kan være lurt å bruke et tankekart for å få oversikten.
Noter ned de begrepene du først peker ut som fruktbare i arbeidet med tekstene i forberedelsesdelen, gjerne med temaet for eksamen i sentrum (innenfor og utenfor).
Jobb i par eller alene. Bruk begrepskortene i denne oppgaveressursen om begreper om kultur, kommunikasjon og tekst og klikk deg gjennom begrepene.
Stopp for hvert femte begrep og spør: Kan ett eller flere av dem brukes til å beskrive og tolke tekstene?
Kan begrepet brukes til å si noe om temaet og innholdet? Om formen? Om den kulturelle konteksten? Om språket? Om visuelle virkemidler? Eller om plattformen eller mediet som teksten er i?
Bruk oversikten under til å gjøre strukturerte notater, eller fyll ut tankekartet du laget. Når eksamensdagen kommer, vil det være til stor hjelp at du allerede har gått gjennom alle begrepene og tenkt over hva de kan brukes til!
Fiillat
En av oppgavene i eksempelsettet fra Udir ber deg sammenlikne to tekster.
Velg deg to tekster fra forberedelsedelen, eller finn en selvvalgt tekst du synes kan være interessant å se opp mot en av forberedelsestekstene.
Poenget med en sammenliknende analyse er at de kan belyse ulike perspektiver på et tema og ulike måter å kommunisere og formidle et innhold på. I en sammenliknende analyse er det derfor interessant å se på de ulike tekstene med tanke på
tema og motiv
språklige og visuelle virkemidler
form og struktur
avsender og mottaker
situasjonskontekst
kulturkontekst
medium og plattform
Tips!
Et venndiagram kan være en fin måte å sammenlikne tekstene på.
Tegn opp to sirkler som overlapper hverandre slik illustrasjonen viser – én sirkel for hver av tekstene.
Les tekstene grundig og sammenlikn de to tekstene ved hjelp av lista over.
Hva er temaet og motivene i de to tekstene? Noter det som er spesielt for den enkelte teksten i sirkelen og eventuelle likheter der sirkelen overlapper.
Slik jobber du deg gjennom hele lista. På denne måten får du både jobbet grundig med innholdet i tekstene, samtidig som du får en oversikt over forskjeller og likheter.
Guoskevaš sisdoallu
Bruk oppgavene til å bli godt forberedt til skriftlig eksamen i kommunikasjon og kultur 3.