Njuike sisdollui
Bargobihttá

Kommunikasjonsteknologi og selvrepresentasjon

Kommunikasjonsteknologien har på mange måter forandret måten vi er sosiale på. Hvordan påvirker dette hvordan vi framstiller oss selv i samhandlingen med andre?
Video: film_konsulentene / CC BY-NC-SA 4.0

Oppgave 1

Se filmen over og noter stikkord om hva filmen sier om punktene under.

  • å være ærlig/seg selv på sosiale medier

  • frykten for å gå glipp av noe

  • kommentarer og "likes"

  • falskt gjennomsnitt

  • influensere/kommersielle aktører på sosiale medier

Diskuter: Kjenner du deg igjen i den virkeligheten som filmen beskriver?

Oppgave 2

  1. Tenk på en vanlig dag, for eksempel gårsdagen. Beskriv dagens gang i detalj. Skriv ned alt du gjør, som punkter under hverandre. Begynn med øyeblikket du våkner, og slutt med øyeblikket du sovner.

  2. I hvilken grad er kommunikasjonsteknologi (smarttelefon, pc, telefon, tv, radio) en del av gjøremålene dine? Gå gjennom beskrivelsen din, og merk punktene der du bruker en eller annen form for kommunikasjonsteknologi, med "x". Beskriv også hva du bruker den til, hvis det ikke er tydelig.

  3. Hvordan hadde dagen vært uten kommunikasjonsteknologi? Se på hvert punkt som du har merket med "x", og forestill deg hvordan det hadde vært uten teknologien du brukte.

  4. Diskuter: Hva hadde vært den største forskjellen i livet ditt hvis kommunikasjonsteknologien ikke fantes?

Oppgave 3

Les artikkelen "Selvpresentasjon og identitet".

Noter stikkord om det som står i artikkelen om

  • identitet som rollespill

  • troverdighet

  • å være av eller på scenen

  • rekvisitter og kulisser

  • identitetsmarkører

  • normer og verdier

Oppgave 4

Bruk det du har funnet ut i oppgave 1,2 og 3, til å drøfte dette spørsmålet:

Hvordan påvirker kommunikasjonsteknologi hvordan du framstiller og er deg selv i samhandling med andre?

Bruk fagbegreper og trekk gjerne inn teorier og begreper på tvers av emnene i faget om du ser sammenhenger.

Drøftingen skal ha:

  • en innledning der du presenterer temaet

  • en faktadel der du gjør rede for kunnskap og teorier som er relevante for å drøfte problemstillingen

  • en drøftingsdel der du belyser ulike sider ved problemstillingen

  • en avslutning der du samler trådene fra drøftingen og legger fram en konklusjon eller en sammenfatting av det du har kommet fram til i oppgaven.