Musikkvideo-bingo
Har du lagt merke til at det er mange motiver, uttrykksmåter og virkemidler som går igjen i musikkvideoer? Når uttrykksmåter og virkemidler blir gjenbrukt i tekster på denne måten, kan vi kalle dem klisjéer. I denne oppgaven skal dere finne mye brukte trekk ved musikkvideoer, og bruke dem til å spille bingo.
Videoen "What they do" med The Roots fra 1995 handler nettopp om slike klisjéer, spesielt i videoer i hiphop-sjangeren. Det kan være fint å se denne videoen først, for å komme i gang med arbeidet med å identifisere musikkvideoklisjéer som kan brukes i bingo-spillet.
Se musikkvideoen The Roots: What they do (with text) på YouTube, og lag en liste over klisjéene som denne parodien peker på.
Se musikkvideoen T-Section: Grensen på YouTube. Kjenner dere igjen motiver og virkemidler fra The Roots-videoen i denne? Noter også nye virkemidler og motiver som dere legger merke til i "Grensen".
Gå sammen i par og velg to musikkvideoer som dere har lyst til å se nærmere på. Kriterier for utvelgelse kan være at dere mener den er veldig typisk for sin tid, for en musikk-sjanger, eller at den er populær akkurat nå.
Noter virkemidler og motiver som dere ser i musikkvideoene dere har valgt.
Fiillat
- Bingobrett(DOCX)
- Bingobrett(PDF)
Fiillat
- Tomme bingobrett(DOCX)
- Tomme bingobrett(PDF)
Del ut bingobrettene i klassen. Dere kan spille i par, mindre grupper eller individuelt. Spill musikkvideoer fra listen med videoer som klassen har valgt ut i punkt c over.
Spilleregler
Kryss av for klisjéene du støter på i de ulike videoene.
I feltet med stjernen kan du fylle ut en ny klisjé om du oppdager det underveis.
Du har bingo når du har fylt ut en rad vannrett, loddrett eller diagonalt.
Når du har bingo, roper du det ut i klasserommet og sier hvilke klisjéer du har funnet.
Spillet kan vare så kort eller lenge dere ønsker: til første "bingo", til alle har fått bingo, eller til første fullt utfylte brett.
Etter å ha spilt musikkvideobingo velger dere en klisjé som dere skal analysere nærmere i par eller individuelt. Diskuter og reflekter over disse spørsmålene:
Hvordan blir klisjéen brukt i de ulike videoene dere har sett på?
Hvordan tolker dere funksjonen til eller betydningen av klisjéen? Skaper den bestemte stemninger, formidler den bestemte verdier, eller signaliserer den bestemte identiteter eller tilhørighet til bestemte grupper?
Hvor tror dere klisjéen kommer fra, og hvorfor blir den brukt så mye?