Njuike sisdollui
Speallu

Musikkvideo-bingo

Hvilke uttrykksmåter og virkemidler blir brukt igjen og igjen i musikkvideoer? Finn klisjéene og spill musikkvideobingo!

Har du lagt merke til at det er mange motiver, uttrykksmåter og virkemidler som går igjen i musikkvideoer? Når uttrykksmåter og virkemidler blir gjenbrukt i tekster på denne måten, kan vi kalle dem . I denne oppgaven skal dere finne mye brukte trekk ved musikkvideoer, og bruke dem til å spille bingo.

Til lærer:

I denne oppgaven skal elevene identifisere velbrukte motiver og virkemidler i musikkvideoer. Etter de ulike stegene i forarbeidet samler du listene, velger ut de beste bidragene, og fyller ut bingobrett-malene vedlagt i oppgaven.

Legg inn de utvalgte klisjéene i brettene. Husk at brettene må være ulike for å unngå at alle får bingo samtidig.

NB: Det ligger også ferdigutfylte bingobrett som kan brukes. Disse har blitt utarbeidet av en vg2-klasse i medie- og informasjonskunnskap 1 ved Kongsberg videregående skole.

Del 1. Lag en liste over musikkvideoklisjéer

Videoen "What they do" med The Roots fra 1995 handler nettopp om slike klisjéer, spesielt i videoer i hiphop-sjangeren. Det kan være fint å se denne videoen først, for å komme i gang med arbeidet med å identifisere musikkvideoklisjéer som kan brukes i bingo-spillet.

  1. Se musikkvideoen The Roots: What they do (with text) på YouTube, og lag en liste over klisjéene som denne parodien peker på.

  2. Se musikkvideoen T-Section: Grensen på YouTube. Kjenner dere igjen motiver og virkemidler fra The Roots-videoen i denne? Noter også nye virkemidler og motiver som dere legger merke til i "Grensen".

  3. Gå sammen i par og velg to musikkvideoer som dere har lyst til å se nærmere på. Kriterier for utvelgelse kan være at dere mener den er veldig typisk for sin tid, for en musikk-sjanger, eller at den er populær akkurat nå.

  4. Noter virkemidler og motiver som dere ser i musikkvideoene dere har valgt.

Fiillat

Del 2. Spill bingo!

Del ut bingobrettene i klassen. Dere kan spille i par, mindre grupper eller individuelt. Spill musikkvideoer fra listen med videoer som klassen har valgt ut i punkt c over.

Spilleregler

  • Kryss av for klisjéene du støter på i de ulike videoene.

  • I feltet med stjernen kan du fylle ut en ny klisjé om du oppdager det underveis.

  • Du har bingo når du har fylt ut en rad vannrett, loddrett eller diagonalt.

  • Når du har bingo, roper du det ut i klasserommet og sier hvilke klisjéer du har funnet.

  • Spillet kan vare så kort eller lenge dere ønsker: til første "bingo", til alle har fått bingo, eller til første fullt utfylte brett.

Del 3. Reflekter: Hva betyr klisjéene?

Etter å ha spilt musikkvideobingo velger dere en klisjé som dere skal analysere nærmere i par eller individuelt. Diskuter og reflekter over disse spørsmålene:

  • Hvordan blir klisjéen brukt i de ulike videoene dere har sett på?

  • Hvordan tolker dere funksjonen til eller betydningen av klisjéen? Skaper den bestemte stemninger, formidler den bestemte verdier, eller signaliserer den bestemte identiteter eller tilhørighet til bestemte grupper?

  • Hvor tror dere klisjéen kommer fra, og hvorfor blir den brukt så mye?