Njuike sisdollui
Bargobihttá

Utforsk religion i mediene

I denne oppgaven får dere forslag til måter å utforske hvordan religion og livssyn framstilles i mediene. Dere kan følge noen få medier over en lang periode eller mange medier i en kortere periode.

Utforsk religion i mediene gjennom året

Forberedelse

  • Ha en diskusjon i klassen om hvordan dere oppfatter medienes framstilling av religioner og livssyn .

  • Velg noen medier dere vil følge, for eksempel Dagsrevyen i NRK, en riksavis, en lokalavis og kanskje en avis som er kjent for å ha litt ekstra stoff om religion, som Vårt Land eller Dagen.

Gjennomføring

  • To elever i klassen har ansvaret for å undersøke disse mediene i hver sin uke. Etter hver uke lages en rapport med utgangspunkt i spørsmål dere vil undersøke. Forslag til spørsmål finner dere lenger nede på siden. Rapporten legges i et felles dokument eller sendes til lærer som kan sette dem sammen.

  • Etter at alle har hatt ansvaret en uke, oppsummerer klassen funnene så langt og vurderer om noen av spørsmålene skal endres. Valg av medier tas også opp til ny vurdering.

  • Alle får deretter en uke til med utforskning og rapportskriving. Lag gjerne nye par.

Oppsummering og gjennomgang

Etterpå kan dere oppsummere i fellesskap hvordan dere oppfatter religion i mediene i den perioden dere har undersøkt. Aktuelle spørsmål kan være:

  • Stemte inntrykket dere hadde før dere startet?

  • Har noe overrasket dere?

  • Har noen enkelthendelser vært i fokus over tid? Hva har eventuelt dette gjort med deres eget syn på involverte religioner og livssyn?

  • forskjellige medier på forskjellige måter?

  • Diskuter om dere mener mediene dere har undersøkt burde gjort noe på en annen måte.

Utforsk religion i mediene i en kortere periode

Velg selv hvilke medier dere vil følge. Det bør ikke være mer enn tre personer per medium, slik at dere får en bredde i utforskningen. Bestem en periode dere skal sjekke disse mediene hver dag. Lag felles punkter dere kan undersøke. Bruk gjerne punktene under.

Etter perioden oppsummerer alle elevene funnene sine og legger dem fram i klassen. Etterpå kan det være lurt å ha en felles oppsummering.

Forslag til punkter å undersøke

Hvor mange artikler finner dere per dag som handler om religion eller livssyn?

Hvilke religioner og livssyn nevnes?

Er vinklingen positiv eller negativ?

Hvordan formateres sakene? (Forsterke, fortelle og forankre – se artikkel om religion i mediene.)

Guoskevaš sisdoallu

Fágaávdnasat
Religion i mediene

Denne artikkelen handler om hvordan religion presenteres og representeres i mediene.