Njuike sisdollui
Oahppanbálggis

Don leat dál muhtin oahppobálgás:
Observasjon som metode

Bargodoaibma

Utforsk religion og religiøsitet i nærområdet

Det er ikke nok å lese bøker for å bli klok. Å søke kunnskap handler også om å utforske den verdenen vi alle er en del av. Det kan du blant annet gjøre gjennom systematisk observasjon.

Utforsk nærmiljøet

Denne aktiviteten forutsetter at læreren setter av tid til utforsking i undervisningstimene, og at du som elev er villig til å bruke noe av fritida di. Dann gjerne par eller grupper i klassen. Det er både gøy og lærerikt å utforske verden sammen!

Finn ut hvilke faste samlinger/sermonier som finner sted i regi av trossamfunn og menigheter der dere bor, og når disse foregår.

Bli enige om hvem i klassen som oppsøker hvilken forsamling. Gi beskjed på forhånd om at dere kommer, men be om å få stå eller sitte et sted der dere ikke virker forstyrrende inn på det dere skal observere. Dersom dere ønsker å registrere det dere observerer ved hjelp av videoopptak på mobiltelefonen, må dere innhente tillatelse til det på forhånd.

Formuler to problemstillinger

Diskuter gruppevis aktuelle problemstillinger dere ønsker å få svar på når det gjelder religion og religiøsitet i trossamfunn og menigheter i nærmiljøet. Deretter blir klassen enige om to problemstillinger som dere ønsker å utforske ved hjelp av observasjon.

Formuler problemstillingene i to enkle setninger. Sjekk at alle i klassen forstår disse setningene på samme måte.

Enkelt observasjonsoppdrag

Et enkelt observasjonsoppdrag kan f.eks. gå ut på:

  • Registrer hvor mange som er til stede, og hvordan disse fordeler seg på menn og kvinner.
  • Registrer alderssammensetningen i forsamlingen (barn – unge – middelaldrende – eldre).
  • Registrer hvilke rutinemessige handlinger som blir gjennomført i løpet av samlingen/sermonien.
  • Registrer hvordan det fysiske rommet handlingen foregår i er utformet og utsmykket.

Komplekst observasjonsoppdrag

Et mer kompleks observasjonsoppdrag kan for eksempel gå ut på å registrere kommunikasjonen mellom de menneskene som er til stede:

  • Beskriv de fysiske omgivelsene for kommunikasjonen (sted, innredning, gjenstander som inngår i samhandlingen).
  • Hva er forutsetningen for kommunikasjonen?
  • Hva er hensikten med kommunikasjonen?
  • Hvilke roller inngår i denne kommunikasjonen?
  • Hvordan vil du beskrive samspillet mellom rollene?
  • Beskriv kroppsspråket til personer som har ulike roller. Hva kommer til uttrykk gjennom det?
  • Hvilke normer, verdier og forestillinger kommer til uttrykk gjennom det som blir sagt?

Analyser og tolk

Tilbake i klassen er tiden inne for å systematisere og analysere det materialet dere har samlet inn gjennom observasjon.

  • Hva har dere funnet ut om de problemstillingene dere bestemte dere for å belyse?
  • Hvordan kan det dere observerte tolkes i lys av ulike teorier og perspektiver i faget religion og etikk?