Vertskapsrollens betydning
Vertskap er kunsten å få folk til å føle seg velkommen. Dette kan innebære å være åpen, imøtekommende, inkluderende og behjelpelig i møte med gjestene.
Tenk over
Husker du et tilfelle der du følte deg velkommen?
Hva skal til for at du føler deg velkommen på en reiselivsaktivitet?
På Tripadvisor står det ofte om menneskene som gjestene møtte. Hvorfor tror du menneskemøtene er så viktige for gjesters opplevelse?
Hvordan vil du at gjestene skal oppfatte deg som vert på en reiselivsaktivitet? Hvordan bør du opptre i vertskapsrollen for å få til dette?
Mange varer og tjenester kan være nokså like. Derfor er det menneskelige en viktig konkurransefaktor. Hvis personalet har en god tone med gjestene og våger å by på seg selv, øker sannsynligheten for at gjestene kommer igjen. Bedrifter som lykkes med å dyrke gode relasjoner til gjestene, har derfor et konkurransefortrinn.
Et godt vertskap gir rett og slett mer fornøyde gjester. Fornøyde gjester kommer gjerne tilbake, de snakker positivt om bedriften, og de kjøper mer, som igjen gir økt lønnsomhet for bedriften.
Tilsynelatende små ting, som vennlige blikk og varme smil, kan ha stor betydning. Slike små ting skal ikke undervurderes, og en gjest vil trolig sette stor pris på at du for eksempel kjenner vedkommende igjen fra et tidligere besøk.
Her følger et par sitater om hvor viktig det er å få folk til å føle seg velkommen, og et ordtak om å ikke undervurdere de små tingene:
Jeg har lært meg at mennesker lett glemmer hva du har sagt og gjort, men de glemmer aldri hvordan du har fått dem til å føle seg. (Maya Angelou, amerikansk poet og borgerrettsaktivist)
Alle mennesker har rett til å bli møtt med respekt, verdighet, glede og omtanke. (Märit Torkelson, gründer og leder av Vertskapet Utvikling AS)
Hvis du ikke tror at små ting har en betydning, lukk deg inn i et mørkt, lite rom med en mygg. (afrikansk ordtak)
I videoen nedenfor ser du programleder Anne Lindmo som får kjenne på livet som vertskap på Gaustatoppen.
For å kunne utøve godt vertskap for gjestene er det viktig at det interne vertskapet er bra. Det vil si hvordan vertene er overfor hverandre. Å ha det godt på jobb og føle tilhørighet er kjempeviktig. Dermed er det også et viktig lederansvar å sørge for at de ansatte føler seg velkommen.
Å være en god vert som skaper positive opplevelser, vil også gi noe til en selv i form av arbeidsglede. Hvis vi har det godt og gøy på jobb, og vi respekterer og hjelper hverandre, smitter den gode stemningen over på gjestene. Gjestene blir rett og slett mer fornøyde når atmosfæren er god.
I videoen nedenfor forteller Mathilde Winther, innehaver ved Han Sylte i Fauske, om vertskapsrollen og hva hun mener kjennetegner et godt vertskap. Han Sylte startet med produksjon av marmelade i 2013 og har nå utviklet seg til et reiselivsprodukt med kolonial og kafé, overnatting, selskapslokaler og møtefasiliteter.
Tenk over
Hva mener du er de tre viktigste kjennetegnene på et godt vertskap?