Njuike sisdollui
Bargobihttá

Øv på upersonlige det-setninger

Øv på å lage gode setninger når "det" er subjekt. I denne oppgaven skal du sjekke ut hva du kan om upersonlige det-setninger.

Dette er en del av en læringssti om det-setninger. Gå til fagartikkelen "Det-setninger" for å finne første steg i stien.

Oppgave 1. Sammenlikn norsk og førstespråket ditt

Norsk har . Derfor tar "det" plassen til subjektet i setninger som ikke har et tydelig subjekt. Det er grunnen til at det heter:

  • Det regner. I denne setningen er "det" subjekt og "regner" verbal.

  • Det banker på døra. I denne setningen er "det" subjekt, "banker" verbal og "på døra" adverbial.

  • Det gjør vondt i kneet. I denne setningen er "det" subjekt, "gjør" verbal, "vondt" direkte objekt og "i kneet" adverbial.

  1. Oversett de tre setningene over til førstespråket ditt.

  2. Analyser setningene på førstespråket, slik det er gjort over (finn subjekt, verbal, adverbial og direkte objekt), og sammenlikn dem med de norske setningene.

  3. Sammenlikn med språket til en medelev. Klarer dere å finne ut om førstespråket deres har subjektstvang?

  4. Alle elevene i klassen skriver setningene på førstespråket sitt på tavla. Diskuter om noen av språkene har subjektstvang.

Oppgave 2. Lag det-setninger

Sitt i par. Se på bildet under og lag en det-setning dere synes passer til bildet. Bruk ordet/ordene under bildet i setningene deres. Snu så kortet for å se forslag til setning.

Oppgave 3. Det-setninger med adverbial

I denne oppgaven skal du lage det-setninger på to måter. Først med "det" først, så den samme setningen med et først. Husk !

Trekk ordene til riktig boks.

Oppgave 4. Skriv det-setninger

Gå videre i læringsstien for å lære om presenteringssetninger.

Guoskevaš sisdoallu

Fágaávdnasat
Det i presenteringssetninger

Presenteringssetninger med "det" er vanlig i norsk. Hva er det egentlig? Og hvordan skriver du dem?