Øv på upersonlige det-setninger
Dette er en del av en læringssti om det-setninger. Gå til fagartikkelen "Det-setninger" for å finne første steg i stien.
Norsk har subjektstvang. Derfor tar "det" plassen til subjektet i setninger som ikke har et tydelig subjekt. Det er grunnen til at det heter:
Det regner. I denne setningen er "det" subjekt og "regner" verbal.
Det banker på døra. I denne setningen er "det" subjekt, "banker" verbal og "på døra" adverbial.
Det gjør vondt i kneet. I denne setningen er "det" subjekt, "gjør" verbal, "vondt" direkte objekt og "i kneet" adverbial.
Oversett de tre setningene over til førstespråket ditt.
Analyser setningene på førstespråket, slik det er gjort over (finn subjekt, verbal, adverbial og direkte objekt), og sammenlikn dem med de norske setningene.
Sammenlikn med språket til en medelev. Klarer dere å finne ut om førstespråket deres har subjektstvang?
Alle elevene i klassen skriver setningene på førstespråket sitt på tavla. Diskuter om noen av språkene har subjektstvang.
Sitt i par. Se på bildet under og lag en det-setning dere synes passer til bildet. Bruk ordet/ordene under bildet i setningene deres. Snu så kortet for å se forslag til setning.
I denne oppgaven skal du lage det-setninger på to måter. Først med "det" først, så den samme setningen med et adverbial først. Husk V2-regelen!
Trekk ordene til riktig boks.
Gå videre i læringsstien for å lære om presenteringssetninger.
Guoskevaš sisdoallu
Presenteringssetninger med "det" er vanlig i norsk. Hva er det egentlig? Og hvordan skriver du dem?
Lær å lage gode setninger på norsk med lappemetoden.