Njuike sisdollui
Bargobihttá

Bestemt eller ubestemt form?

I denne oppgaven skal du øve deg på om substantivet skal stå i bestemt eller ubestemt form.

Til læreren

Denne oppgaven handler om bestemthet og kjent og ukjent informasjon. Elevene bør ha lest fagartikkelen "Bestemthet" før de gjør oppgaven.

Dette er tredje steg i en læringssti om bestemthet. Gå til første steg her: Hva kan du om bestemthet?

Oppgave 1. Hvilken setning er riktig?

Sitt i par. Diskuter hvilken setning som er riktig og svaret. Snu kortet for å finne riktig svar og begrunnelse. Dere kan få hint ved å trykke på informasjonsknappen til høyre på kortet.

Oppgave 2. Dra ordet

Dra substantivet som har riktig form til rett boks. Husk at når substantivet er ukjent informasjon, skal det stå i ubestemt form (en mann), mens det skal stå i bestemt form når det er kjent informasjon (mannen).

Noen av alternativene er feil og skal ikke brukes.

Oppgave 3. Skriv riktig form av substantivet

Skriv inn riktig form av substantivet i parentes. Hvis du ikke vet hvilket kjønn substantivet er, får du hjelp hvis du ser under oppgaven.

Oppgave 4. Lag en dialog

  1. Gå sammen i par. Lag en samtale på 8–10 setninger. Målet er at samtalen skal inneholde mange substantiv i både bestemt og ubestemt form. Skriv samtalen ned.

  2. Framfør samtalen foran klassen. Få klassen til å gi tilbakemelding på om dere har brukt bestemthet riktig.

Gå videre i læringsstien for å lære mer om bestemthet.

Guoskevaš sisdoallu

Fágaávdnasat
Mer om bestemthet

Gå i dybden på temaet bestemthet i norske substantiv.