Bestemt eller ubestemt form?
Til læreren
Denne oppgaven handler om bestemthet og kjent og ukjent informasjon. Elevene bør ha lest fagartikkelen "Bestemthet" før de gjør oppgaven.
Dette er tredje steg i en læringssti om bestemthet. Gå til første steg her: Hva kan du om bestemthet?
Oppgave 1. Hvilken setning er riktig?
Sitt i par. Diskuter hvilken setning som er riktig og begrunn svaret. Snu kortet for å finne riktig svar og begrunnelse. Dere kan få hint ved å trykke på informasjonsknappen til høyre på kortet.
Oppgave 2. Dra ordet
Dra substantivet som har riktig form til rett boks. Husk at når substantivet er ukjent informasjon, skal det stå i ubestemt form (en mann), mens det skal stå i bestemt form når det er kjent informasjon (mannen).
Noen av alternativene er feil og skal ikke brukes.
Oppgave 3. Skriv riktig form av substantivet
Skriv inn riktig form av substantivet i parentes. Hvis du ikke vet hvilket kjønn substantivet er, får du hjelp hvis du ser under oppgaven.
Oppgave 4. Lag en dialog
Gå sammen i par. Lag en samtale på 8–10 setninger. Målet er at samtalen skal inneholde mange substantiv i både bestemt og ubestemt form. Skriv samtalen ned.
Framfør samtalen foran klassen. Få klassen til å gi tilbakemelding på om dere har brukt bestemthet riktig.
Gå videre i læringsstien for å lære mer om bestemthet.