Mengdetrening på substantivfraser
Dette er tredje steg i en læringssti om substantivfraser. Gå til fagartikkelen "Å skrive substantivfraser" for å lære mer om substantivfraser i bestemt og ubestemt form.
I den første setningen står det en substantivfrase i ubestemt form. I den andre setningen står substantivfrasen i bestemt form med en bestemmer foran, men både beskriver (adjektiv) og kjerne (substantiv) mangler. Fyll ut i riktig form.
Eksempel:
Jeg har en god venn. I dag skal jeg besøke den gode vennen.
I den andre setningen står det en substantivfrase i bestemt form. I den første setningen står substantivfrasen i ubestemt form med en bestemmer foran, men både beskriver (adjektiv) og kjerne (substantiv) mangler. Fyll ut i riktig form.
Eksempel:
Jeg har en god venn. I dag skal jeg besøke den gode vennen.
I denne oppgaven er målet at du skal lage egne substantivfraser i både bestemt og ubestemt form.
Lag en kort historie. Historien skal inneholde substantivfraser med både bestemmer (determinativ), beskriver (adjektiv) og en kjerne (substantiv). Disse skal stå i både bestemt og ubestemt form.
Bytt historien med en annen elev i klassen. Gi hverandre tilbakemelding på om dere har fått til å lage riktige substantivfraser i bestemt og ubestemt form.
Du kan bruke ordene under i historien din, eller finne på egne ord.
Bestemmer (determinativ) | Beskriver (adjektiv) | Kjerne (substantiv) |
---|---|---|
en noen den alle | glad ung trist fin | mann jente hus blomst |
Gå videre i læringsstien for å lære om substantiv med etterstilte bestemmere.
Guoskevaš sisdoallu
På norsk er det vanlig å bruke etterstilt bestemmer for å vise eiendomsforhold. Hvordan gjør du det?