Undersøk digitale ordbøker
Svar på oppgavene under sammen med en annen elev. Etterpå kan dere ha en felles gjennomgang i klassen.
Hvilke ordbøker pleier du å bruke? Hva liker du best og dårligst med ordbøkene du kjenner til?
Når er det nyttig å bruke ordbok? Lag ei felles liste.
Hvilke ordbøker har dere tilgang til gjennom skolen? Spør en lærer hvis dere er usikre.
Finn ut hvilke ordbøker som er lov å bruke på eksamen. Spør en lærer hvis dere er usikre.
Jobb gjerne sammen to og to.
Del 1
Gå inn på nettsida til ordbøkene.no.
Hvordan endrer du språket på knapper, meldinger og menyer i ordboka?
Hvilke språk kan du velge mellom?
Del 2
Slå opp på ordet "gråte" i ordbøkene.no.
Hvilken ordklasse tilhører ordet "gråte"?
Hvordan bøyes "å gråte"? Trykk på "Vis bøyning".
Hva vil det si å gråte? Se på forklaringen i ordboka. Er det noen av ordene i forklaringen du er usikker på hva betyr? Slå i så fall opp og finn forklaring på ordet/ordene.
Se på eksemplene der ordet "gråte" er brukt i en setning. Diskuter hva de ulike setningene betyr med en klassekamerat.
Hvilket fast uttrykk er forklart i ordboka der ordet "gråte" er brukt? Hva betyr uttrykket? Diskuter med en annen elev.
Jobb gjerne sammen to og to.
Del 1
Gå inn på nettsida til Lexin.
Hvor mange ulike språk finnes Lexin på?
Hvilke språk kjenner du til som Lexin er tilgjengelig på? Sammenlikn svarene dine med en annen elev.
Hvordan kan Lexin være til hjelp når vi lærer oss et nytt språk?
Del 2
Slå opp på ordet "hund" på norsk i LEXIN-ordboka. I denne oppgaven er det lurt å jobbe sammen to og to og diskutere det dere finner ut.
Hvilken ordklasse tilhører ordet "hund"?
Hvordan bøyes ordet "hund"?
Se på bøyning av ordet "hund". Hvilket kjønn har ordet? Hvordan finner du dette ut under bøyning?
Se på eksemplene på uttrykk som ordet "hund" er brukt i fra LEXIN. Hva betyr uttrykkene?
Slå opp ordet "hund" på førstespråket ditt hvis det er tilgjengelig i LEXIN. Sammenlikn kjønn og bøyning av substantivet på norsk og på førstespråket ditt.
Jobb gjerne sammen to og to. Les informasjonen under og se på bildene før du svarer på oppgavene.
Det er ekstra viktig å være oppmerksom på at noen ord har flere betydninger når du lærer deg et nytt språk. I norsk gjelder det ganske mange ord. Noen ord kan for eksempel være både substantiv og verb, og da har ordene ulik bøyning. Det er viktig at du velger riktig betydning av ordet, slik at du også velger riktig bøyning.
Bildene under viser eksempler på norske ord med flere betydninger.
Søk opp ordet "rot" på norsk i ordbøkene LEXIN og ordbøkene.no. Hvilke ulike betydninger av ordet "rot" får dere opp?
Slå opp på ordet "hoppe" på norsk i ei ordbok. Da ser du at dette ordet har flere betydninger. Hvordan bøyes ordet "hoppe" ulikt som substantiv og verb?
Søk opp ordet "ball" i ordbøkene LEXIN og ordbøkene.no. Hvilke ulike betydninger av ordet "ball" får dere opp?
Hvilke tips vil du gi til noen som skal finne rett betydning av et ord i ordboka? Lag ei liste sammen med en medelev.
Snakk felles i klassen om innholdet i lista etterpå.
Jobb gjerne sammen to og to.
Del 1: Substantiv
Slå opp på substantivet "hus" i ordboka. Velg selv hvilken ordbok dere bruker.
Hvilket kjønn har substantivet "hus" på norsk?
Hvordan bøyes substantivet "hus" på norsk?
Slå opp på et annet substantiv som er intetkjønn på norsk, for eksempel "tre", "eple" eller "menneske". Sammenlikn med bøyning av substantivet "hus". Hva er likt med endelsene på substantivene i intetkjønn?
Hvilke tre kjønn har vi på substantiv i norsk? Hvordan kan dere bruke ordboka for å finne ut hvilket kjønn et substantiv har?
Del 2: Verb
Slå opp på verbet "løpe" i ordboka. Velg selv hvilken ordbok du bruker.
Hvordan bøyes verbet "å løpe" på norsk?
Hva heter de ulike verbtidene på norsk?
Hvordan forklares "å løpe" i ordboka?
Hvilke synonym til verbet "løpe" finner du i ordboka?
Hvordan bøyes "løpe" i presens perfektum?
Del 3: Adjektiv
Slå opp på adjektivet "snill" i ordboka. Velg selv hvilken ordbok dere bruker.
Hvordan gradbøyes adjektivet "snill" på norsk?
Hvilke betydninger har ordet "snill"? Forklar med egne ord til en klassekamerat.
Tenk deg at du har en medelev som synes det er flaut å bruke ordbok.
Skriv ned en kort oppdiktet dialog mellom to personer. Den ene personen skal overbevise kameraten sin om hvorfor det er lurt å bruke ordboka.
Ha med tips ut fra det du selv kan om å bruke ordbøker.
Lengde på teksten: cirka 200 ord.
Spill ut dialogen som et skuespill. Bruk storskjerm i klasserommet for å vise eksempler på smart bruk av ordbok underveis i skuespillet.
Forslag til start på dialog
(Du kan gjerne velge en annen start!)
Magdalena: Jeg synes det er så flaut å bruke ordbok når noen i klassen ser det.
Ibrahim: Hvorfor synes du det er flaut?
Magdalena: ...
Guoskevaš sisdoallu
Lær hvordan du kan bruke digitale ordbøker til å utvide ordforrådet ditt og forbedre rettskrivningen.