Njuike sisdollui
Bargobihttá

Dult deg selv

I denne oppgaven skal du forsøke å dulte deg selv slik at du tar bedre valg i hverdagen.

Nå skal du hjelpe deg selv til å ta bedre valg i hverdagen. Du skal dulte deg selv. Dulten kan dreie seg om valg knyttet til økonomi, skolearbeid, helse, klima, miljø, bærekraft eller søvn. For å løse denne oppgaven bør du ha lest artikkelen "Hva er dulting?".

Hvordan lage en dult?

Følg gjerne denne oppskriften når du skal lage dulten din:

  • Finn et bestemt område der du ønsker å ta bedre valg i hverdagen.

  • Hva er det som hindrer deg i å ta gode valg i dag?

  • I hvilken situasjon tar du valget eller valgene?

  • Hvordan kan du endre valgarkitekturen slik at du tar bedre valg?

  • Gjør de nødvendige endringene. Prøv dette i en periode, og evaluer i ettertid om det hjalp eller ikke.

Gjennomføring, deling og evaluering

Gjennomfør dulten din på deg selv, og ta gjerne noen bilder som viser hva du har gjort. Forbered deg på å presentere dulten din for ei mindre gruppe i klassen. Bruk bildene du har tatt, og si noe om:

  • Hva var det du ønsket å endre?

  • Hva gjorde du med valgarkitekturen?

  • Fungerte dulten? Hvorfor, eller hvorfor ikke?

Eksempel

Nina sliter med å konsentrere seg om skolearbeidet på ettermiddagen. Hun vet hun lett blir forstyrret av mobiltelefonen, og ender fort opp med å trykke på mobilen framfor å lese til prøver. Nina vet at det at mobilen ligger ved siden av henne, gjør det vanskelig å la være å se på den når det kommer et nytt varsel på skjermen. Hun vil derfor forsøke å dulte seg selv ved å legge mobilen i et annet rom når hun skal jobbe med skolearbeidet. For å belønne seg selv setter hun på alarm på telefonen etter 25 minutter. Når alarmen ringer, kan hun hente telefonen og ta ti minutter pause. Hun gjennomfører dette i noen dager, og vurderer effekten av dulten etterpå.

Tips til læreren

Hvis dere har lite tid, kan det være et alternativ å bare lage en tenkt dult, uten å gjennomføre den.

Når elevene skal presentere for hverandre, kan det være fint å sitte i mindre grupper. Etter at elevene har presentert for hverandre i grupper, kan dere ta fram noen eksempler i plenum. Da kan dere gjerne også diskutere hvilken type dult dette er, så lenge dere har sett på de ulike typene dulter på forhånd.