Njuike sisdollui
Bargobihttá

Storm i kommentarfeltet

Du jobber ved innbyggertorget i Vindfjell kommune. Etter at kommunen har signert avtale om etablering av flere vindturbiner i kommunen, tenker du at det er en god idé å dele nyheten med kommunens innbyggere.

En god idé?

Du legger ut følgende melding på kommunens Facebook-side:

Når du kommer tilbake etter lunsj, oppdager du at det koker i kommentarfeltet under innlegget du nettopp la ut.

Oppgave 1. Faktasjekk av påstander

  1. Finn eksempler på påstander i kommentarene over.
  2. Velg noen påstander og foreta en faktasjekk. Bruk de samme kategoriene som på faktasjekken på Faktisk.
  3. Skriv inn påstandene i rett kategori under. Gi en begrunnelse for plasseringene du gjør.

Oppgave 2. Skriv et svar

  1. Samarbeid med en medelev.
  2. Velg ett innlegg som du skriver et saklig svar til.
  3. Send svaret til en medelev. Vedkommende inntar rollen som innbygger og responderer på svaret hen har fått.
  4. Spill ut dialogen ved å bruke dette verktøyet som genererer SMS-dialoger.

  5. Ta vare på dialogen og diskuter i etterkant.

    1. Hvordan var det å få svar på innlegget sitt?
    2. Hvordan er forskjellen på måten man opptrer på i et kommentarfelt som privatperson sammenlignet med når man svarer på vegne av en arbeidsgiver?

Guoskevaš sisdoallu

Fágaávdnasat
Kundeservice i sosiale medier

Kunder tar ofte kontakt med bedrifter på sosiale medier. Bedriftene må derfor ha folk som står klare til å svare på spørsmål fra kunder i disse kanalene.