Finn opp en ny kroppsdel!
En kyborg er en skapning som har både deler som er laget av teknologi, og deler som er organiske, altså biologiske. Dette kan være alt fra en person som har fått operert inn et høreapparat eller en pacemaker, til skapninger vi ser i science fiction-filmer, som for eksempel bare har hodet igjen av det naturlige.
I dette klippet kan dere kanskje få inspirasjon før dere går i gang med å lage deres egne kroppsdeler!
I denne oppgaven skal dere skal finne opp en ny kroppsdel, designe den og lage en prototyp som dere skal presentere.
Oppgaven består av disse fasene:
Finn idéer
I denne fasen jobber dere med å få fram ulike idéer. Til slutt velger dere én idé som dere jobber videre med.Design og bygg kroppsdelen
I byggefasen bygger dere den nye kroppsdelen. Dere lager skisser, finner egnede materialer, tester og bygger prototyper.Presenter
I den siste fasen skal dere vise fram prototypen dere har laget, og forklare hvordan den virker, og hvilke problemer den løser.
I denne fasen finner dere ut hvem dere skal lage en ny kroppsdel til, hvilke behov vedkommende har, og hvordan en ny kroppsdel kan løse dette behovet. Dere jobber fram flere idéer, men til slutt velger dere én som dere jobber videre med.
Hvem er brukeren?
Hvis brukeren ikke er en av dere selv, må dere finne ut hvem som er det. Dere kan for eksempel ta utgangspunkt i en bruker tilknyttet utdanningsprogrammet dere går på.
Brukeren kan være skoleelev, bussjåfør, kirurg, barnehageansatt, rektor, bilmekaniker, forsker, sykepleier, elektriker, kuldemontør, stillasmontør, tømrer, telefonselger, agronom og mye annet.
Hvilke behov har brukeren?
Kartlegg hvilket behov brukeren trenger hjelp for å løse / bli bedre på. Det kan være en god idé å forsøk å finne ord som beskriver brukeren. Kanskje vedkommende er glemsk, trøtt om morgenen, rotete, travel, alltid tørst, rastløs, svaksynt eller trist?
Tips! Det kan være nyttig å tenke gjennom hva en arbeidstaker gjør i løpet av en vanlig arbeidsdag. Hvordan kan en ny kroppsdel bidra til å gjøre jobben lettere eller bedre?
Eksempel:
Hvilke egenskaper kan være nyttige å ha hvis du er bussjåfør, elektriker, helsefagarbeider, servitør eller bilmekaniker?
Hva kan løse dette behovet?
Jobb videre med brukeren og behovet fra punktene over. Hvordan kan en kroppsdel/egenskap som skal løse brukerens behov, se ut? Hvordan fungerer den?
Aktuelle punkter kan være
utforming: størrelse, form, antall av noe, materialer, plassering av noe
hvordan brukeren kan kontrollere/styre kroppsdelen
hva som skjer med funksjonen hvis vi øker størrelse, endrer former, bruker andre materialer, plasserer noe på en annen måte
Eksempel: Hva skjer med funksjonen til antenna til Neil Harbisson hvis den blir større, kortere, plassert et annet sted på kroppen eller utstyrt med en annen type sensor?
For å få idéer til kroppsdeler kan dere bruke disse ressursene:
Design
Se på produkter som finnes allerede. Bli kjent med konstruksjoner og materialvalg.
Lag enkle tegninger av ulike løsninger.
Lag mer detaljerte arbeidstegninger eller prototyper.
Ta hensyn til ergonomi, funksjonalitet og estetikk i designet.
Tenk gjennom hvordan designet kan bidra til å oppfylle noen av FNs bærekraftsmål.
Vurder plassering, tilkoplinger til eksisterende anatomiske strukturer og mulige fysiologiske konsekvenser.
Materialer
Undersøk og bruk materialer dere finner på skolen, både i klasserom og på verksteder. Tenk gjenbruk!
Test egenskapene til materialene, og vurder hvordan de egner seg å bruke i den kroppsdelen dere vil lage.
Hvordan kan dere eventuelt bruke teknologiske løsninger for å få kroppsdelen til å fungere?
Lag prototypen
Bygg en prototyp av kroppsdelen:
Test brukervennlighet, holdbarhet og komfort.
Revurder design og materialbruk.
Fikk dere nye idéer underveis mens dere bygget? Gjør eventuelle forbedringer på prototypen.
Presenter prototypen for andre. I presentasjonen bør dere
forklare designvalg, tekniske detaljer og potensielle bruksområder
vurdere etiske og sosiale utfordringer med å introdusere en ny kroppsdel
vurdere hvilke av FNs bærekraftsmål kroppsdelen kan bidra til å oppfylle
Forslag til vurderingskriterier.
Område | lav måloppnåelse | middels måloppnåelse | høy måloppnåelse |
---|---|---|---|
Design | Designet er enkelt og lite innovativt. | Designet er funksjonelt og kreativt. | Designet er svært innovativt og originalt. |
Tekniske detaljer | Prototypen viser manglende forståelse av tekniske prinsipper. | Prototypen demonstrerer grunnleggende teknisk kunnskap. | Prototypen viser avansert teknisk kompetanse. |
Potensielle bruksområder | Begrenset eller ingen refleksjon over bruksområder. | Identifiserer noen bruksområder, men med begrensninger. | Utforsker et bredt spekter av potensielle bruksområder med dyp forståelse. |
Etiske og sosiale utfordringer | Overfladisk eller ingen vurdering av etiske og sosiale utfordringer. | Identifiserer noen mulige utfordringer, men med begrensede refleksjoner. | Gjennomgår grundig og reflektert analyse av etiske og sosiale utfordringer med forslag til tiltak. |
Guoskevaš sisdoallu
Designprosessen starter med et oppdrag eller en idé som skal bli til et ferdig produkt eller en tjeneste. I denne prosessen går vi gjennom ulike faser.