Njuike sisdollui
Oahppanbálggis

Don leat dál muhtin oahppobálgás:
Funksjonsmangfold

Bargobihttá

Funksjonsmangfold i skolen

Hvilke fordommer og forventninger møter de av oss som har en funksjonsnedsettelse i skolen? Mange elever og lærere kan være usikre på hvordan de skal forholde seg til noen med funksjonsnedsettelser. Reflekter over hvilke fordommer vi har, og hva vi kan gjøre med dem.

Oppgave 1

Før du ser filmen:

  • Hva tror du ordet funksjonsmangfold betyr?

  • Hvilke fordommer tror du unge med funksjonsnedsettelser kan møte i skolen?

Video: Unge funksjonshemmede / CC BY-NC-ND 4.0

Oppgave 2

Se filmen og svar på spørsmålene

  1. Hvorfor kan mange elever og lærere føle seg usikre når de møter unge med funksjonsnedsettelser?

  2. Hvilke forventninger tror du personer med funksjonsnedsettelser ofte møtes med?

  3. Er det et spesielt behov å ville passe inn og kunne gjøre det samme som andre? Begrunn svaret.

  4. Hvorfor tror du vi oppfatter noen mennesker som “annerledes”?

  5. Hva kan lærere og elever på skolen gjøre for at alle skal føle seg inkludert?

Denne oppgaven er laget i samarbeid med Unge funksjonshemmede.

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Maren Hagen Fuglesang ja Karl Henrik Aanesen.
Maŋemusat ođastuvvon 2022-10-12