Njuike sisdollui
Bargobihttá

Hvordan tilfredsstille deg selv og andre?

Det er få ting som gjør et menneske så glad og så frustrert som seksualitet. Det kan ta tid å få seksuallivet til å fungere slik vi ønsker. Å lære oss mer om hvordan vi kan tilfredsstille oss selv og andre, er noe vi kan øve oss på alene og sammen.

Oppgave 1. Tilfredsstillende seksualitet

Les artikkelen Tilfredsstillende seksualitet og svar på spørsmålene:

  1. Hvordan kan fantasier og drømmer hjelpe deg til å få et bedre seksualliv?

  2. Hvorfor er det viktig å ikke si ja til alle forslag fra partneren, men si fra om grensene dine, og hva du liker og misliker?
  3. Mange kan være sjenerte og usikre når de skal være nakne og nær en annen. Hvordan kan vi gjøre hverandre trygge?
  4. Tenk deg at du skal gi råd til andre ungdommer om hvordan de kan få en tilfredsstillende seksualitet. Hvilke tre gode råd vil du gi?

Oppgave 2. God kommunikasjon

Til læreren

I den siste oppgaven skal elevene velge mellom ulike fortellinger om seksualitet. Klassen kan jobbe med case-oppgavene individuelt eller i grupper. For noen elever vil disse case-oppgavene kunne virke støtende, og de kan synes det er ubehagelig å jobbe med dem. Læreren bør derfor kjenne klassen godt og høre med elevene i forkant om de synes det er greit å jobbe med slike konkrete fortellinger. Hvis enkelte elever ikke ønsker å delta, bør de få mulighet til å la være eller gjøre alternative oppgaver.

  1. Hvorfor kan det være viktig å snakke om seksualitet både før, under og etter at vi har gjort noe seksuelt sammen?

  2. Hvorfor kan det av og til være utfordrende å spørre eller snakke med andre om seksualitet?

  3. Hva kan gjøre det lettere å snakke om seksualitet? Gi konkrete forslag.

  4. Velg minst to av de seks fortellingene om seksualitet under.

    • Hva er årsakene til utfordringene de to står overfor?

    • Hvilket råd ville du gitt paret i fortellingen? Hvordan kan de løse utfordringene sine på en god måte?

Seks fortellinger om seksualitet

Siv og kjæresten

Siv og den nye kjæresten ligger med klærne på i sengen. De har kysset lenge og godt. Siv vil gjerne at de prøver munnsex fordi det gir henne enklest orgasme, men først ønsker hun at de skal dusje for å få vasket bort en hel dags svette og støv. Hun ser at kjæresten kler av seg og legger seg under dyna. Hun er redd kjæresten blir såret om hun foreslår en dusj akkurat nå. Hun vil ikke ødelegge den gode stemningen, men føler at uten dusjen vil hun verken gi eller motta munnsex i dag.

Olav og kjæresten

Olav har fått besøk av av kjæresten. De er alene i huset og sitter i sofaen og kysser lidenskapelig sammen. Olav begynner å beføle kjæresten på brystene og merker at brystknoppene er stive. Han spør henne om det er et signal på at hun er kåt. Hun svarer "ja". Olav begynner å fingre kjæresten sin på klitoris, mellom leppene, og merker at hun er våt. Hun hvisker "fortere", og han fingrer henne fortere. Etter ti minutter får hun orgasme. Nå tenker han at det er hans tur til å bli stimulert, men kjæresten reiser seg opp og ser på klokken. Hun har glemt en viktig avtale med moren sin og sier at hun må løpe. Olav blir skikkelig lei seg og drar henne ned i sofaen igjen.

Alex og Jonas

Alex og Jonas går begge på videregående, men bor i forskjellige byer. De har deitet online i tre måneder. Alex har vært åpen om at han sitter i rullestol. Nå skal de møtes ansikt til ansikt for første gang. Alex har mye god erfaring fordi han har hatt tre kjærester tidligere. Jonas er uerfaren og har aldri hatt kjærester. De har bestemt at de skal møtes hjemme hos Alex fordi han der har alt tilrettelagt – også seksualtekniske hjelpemidler. Alex gleder seg fordi han synes Jonas er veldig kjekk og klok. Dessuten har de lik musikksmak. Det han nå er litt usikker på, er om de skal gjøre noe mer enn å kysse på dette første møtet. Han vil ikke skremme Jonas med sin erfaring.

Miriam og kjæresten

Miriam og kjæresten sitter ved siden av hverandre og hører på digg musikk. Miriam synes det er veldig lenge siden de har vært sammen og enda lenger siden de har stimulert hverandre seksuelt. Hun knepper opp buksen til kjæresten og starter med å runke ham. Penis blir ikke stiv. Miriam spør fornærmet: "Er du ikke glad i meg?" Kjæresten sier at en ereksjon ikke er synonymt med forelskelse, at en ereksjon ikke er noe mål på hvor glad han er i henne. "Grunnen til at jeg ikke får det til nå, er at jeg er sliten og trøtt", sier kjæresten. "Du får tro meg når jeg sier at jeg elsker deg og vil fortsette å være kjæresten din."

Kalil og Jon

Kalil og Jon sitter sammen i sengen og har for første gang prøvd analsex med hverandre. De brukte masse smøring, så det ble veldig godt, og begge fikk orgasme. Begge er tilfredse, ser på hverandre og føler tillit. Midt i samtalen og den fine stunden deres så ringer telefonen og forstyrrer dem. Kalil har sagt mange ganger at begge må ha mobilen på lydløs når de koser seg eller gjør seksuelle aktiviteter. Kalil vil ikke høres sur eller irritert ut, men Jon glemmer nesten alltid å stille mobilen på lydløs.

Kim og Henny

Kim og Henny er på fest. Begge er keen på hverandre og har funnet et ledig rom på festen. Henny er litt nervøs, men hun går på p-piller, så hun føler seg klar for alt. Nå står de foran hverandre, og Henny begynner å kneppe opp buksen til Kim, men Kim nøler. Han synes det går for fort. Henny leser ikke kroppsspråket hans, så Kim må si "vent". Da blir Henny flau og trekker seg tilbake. Kim sier at det ikke har noen hast – at de har god tid og kan kysse litt. Han sier at han er interessert i henne, men synes det blir så forhastet nå som de er på festen med masse folk rundt.


Oppgave 3. Spørsmål og svar

Det er viktig å finne fram til gode og seriøse kilder når vi har spørsmål om kropp og seksualitet. I denne oppgaven skal dere jobbe sammen i grupper og hjelpe hverandre med å finne svar på det dere lurer på.

Del 1: Gruppearbeid

  • Del klassen i grupper på mellom fire og fem personer.

  • Alle i gruppa skriver et spørsmål om noe de lurer på om kropp og seksualitet på en lapp. Det kan for eksempel være spørsmål om prevensjon, orgasme, kjønnssykdommer, graviditet, porno, samleie eller seksuell lavalder.

  • Lappene blandes, slik at ingen vet hvem som har skrevet hva.

  • Gruppa starter med å trekke en lapp og jobber sammen for å finne et svar på spørsmålet ved hjelp av kildene i rammeteksten.

  • Når dere har funnet svar på et spørsmål, trekker dere en ny lapp og fortsetter med det.

Nettsteder med info om kropp og seksualitet:

Chat og kontakttelefoner:

Del 2: Oppsummering i klassen

Reflekter sammen i klassen. Hvordan var det å finne informasjon på nett? Dere kan for eksempel diskutere:

  • Hvilke spørsmål var det lett eller vanskelig å finne svar på?

  • Var det noen spørsmål dere ikke fant svar på? Hvorfor?

  • Hvilke kilder og nettsteder synes dere var best? Hvorfor?

  • Hvorfor er det viktig å bruke seriøse nettsteder når vi skal finne informasjon om kropp og seksualitet?

  • Hva er den beste måten å gi ungdom informasjon om kropp og seksualitet på?