Njuike sisdollui
Oahppanbálggis

Don leat dál muhtin oahppobálgás:
Kredittfella

Dán lea/leat čállán Stina Åshildsdatter Grolid, Karl Henrik Aanesen, Trude Løvskar ja Inga Berntsen Rudi.
Maŋemus ođastuvvon 11.08.2020
Bargobihttá

Kjøpepress

Vi er omgitt av reklame. Hele tiden blir vi utsatt for et press om kjøpe nye ting som vi kan vise fram til andre. Hvordan kan du takle kjøpepress og ikke bruke penger på ting du egentlig ikke trenger?

Trenger du virkelig alt det du har lyst på? Hva er det egentlig som gjør at du har så lyst til kjøpe akkurat den jakka, den telefonen eller de skoene? Mange ungdommer i dag opplever et kjøpepress som gir dem lyst til å kjøpe noe som først og fremst er synlig for andre.

  1. Finn et eksempel på én eller to ting du har kjøpt eller har veldig lyst på, men som du egentlig ikke trenger.

    1. Hvorfor har du eller hadde du lyst på akkurat denne tingen?
    2. Hvordan kan kjøpepresset rundt deg ha bidratt til at du vil eller ville ha akkurat dette og ikke noe annet?
  2. Hvor stort kjøpepress er det på deres skole? Finn minst to eksempler på kjøpepress som dere kjenner til.
  3. Hva tenker dere er de verste konsekvensene av kjøpepress? Sett opp en liste med de tre mest alvorlige konsekvensene.
  4. Hvordan kan du takle kjøpepress? Sett opp tre konkrete forslag til hva dere kan gjøre alene og sammen for minske kjøpepress.
  5. Diskuter to av utsagnene til forbrukerøkonomen i filmen.

    1. Forbrukerøkonomen sier at foreldre ofte føler at de må kjøpe dyre ting for at barna og ungdommene ikke skal falle utenfor eller bli mobbet. I hvilken grad tror dere det stemmer at barn og ungdom faller utenfor og blir mobbet hvis de ikke de riktige tingene?
    2. Forbrukerøkonomen sier videre at det ikke er vesken, klærne eller sekken din som definerer hvem du er. Det kan være lett å være enig i det hun sier her, men hvordan tror du ungdommer opplever dette i virkeligheten?
CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Karl Henrik Aanesen.
Maŋemusat ođastuvvon 2020-06-07