Njuike sisdollui
Oahppanbálggis

Don leat dál muhtin oahppobálgás:
Påvirkning fra sosiale medier?

Hárjehus

Arbeid med film om algoritmer

Hva er en algoritme, og hva brukes den til? Bruk læringsstrategier for å lære med video.

Du kan jobbe alene eller sammen med andre.

Før du ser på videoen

  • Har du hørt begrepet algoritme før? Hva betyr det for deg? I hvilke sammenhenger har du hørt om det eller brukt ordet selv?
  • Hva tenker du filmen kommer til å handle om? Hva vil du få vite mer om?
Video: Applaus! Film & TV / CC BY-ND 4.0

Arbeid underveis

  • Oppsummer kort det Oda sier om hva hun kan om algoritmer i starten av filmen.
  • Visste du dette? Er det andre ting du vet, som Oda ikke sier noe om?

Søk opp personen

Søk opp personen Muhammad ibn Musa al-Khwarizmi. Hvem er han, og hvilken sammenheng er det mellom han og algoritmer?

Skriv ned sentrale begreper

  • Skriv ned sentrale begreper som blir presentert i filmen. Hva betyr de? Formuler med egne ord.
  • Her får vi høre om matoppskrifter og reisevei som eksempler på algoritmer. Finn egne eksempler på hva en algoritme er.
  • Hva er algoritmen i denne oppskriften: Oppskrift på vafler fra Matprat.

Hva sier kildene?

I filmen er det tre eksperter. Skriv ned navnene på de tre.

  • Velg deg en av ekspertene og skriv ned en oppsummering av det han eller hun sier.
  • Sammenlign oppsummeringen din med Oda sin oppsummering. Hva er likt, hva er ulikt?

Arbeid etter å ha sett videoen

  • Lag en rask profil over deg selv med utgangspunkt i de digitale sporene du legger igjen.
  • Skriv ned noen punkter under tittelen: Dette har jeg lært om algoritmer i dag.
CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Albertine Aaberge ja Jan Arve Overland.
Maŋemusat ođastuvvon 2019-02-25