Njuike sisdollui
Bargobihttá

4 hjørner

I denne oppgaven skal dere ta stilling til ulike påstander knyttet til årets OD-prosjekt og påstander som handler om global urettferdighet. Bruk føttene deres for å vise hva dere mener!

Forberedelse og framgangsmåte

  • Heng opp lapper med "Enig", "Uenig", "Litt enig" og "Litt uenig" i fire hjørner i klasserommet. Dere kan også bare bli enige om hvilke hjørner som er hva.

  • Læreren leser opp en påstand av gangen. Påstandene finner du i rammen lenger nede på sida. Elevene stiller seg ved hjørnene for "Enig", "Uenig", "Litt enig" eller "Litt uenig". Underveis i diskusjonen kan elevene endre mening og flytte på seg til andre hjørner.

  • Elevene rekker opp hånda for å forklare hvorfor de står der de står. Læreren kan også velge ut tilfeldige personer som kan forklare dersom håndsopprekning fungerer dårlig.

Tips

  • Som oppvarming kan dere gjerne begynne med noen test-påstander, som "Pizza er bedre enn taco" eller "Håndball er bedre enn fotball".

  • Sett ei tidsramme på mellom 30–60 sekunder per innlegg. Følg ellers debattregler som: innlegg (en finger), kommentar (to fingre) og faktaopplysning (hendene i kors).

  • Det er viktigere å få gode diskusjoner enn å rekke gjennom alle påstandene. Ta dere god tid til hver påstand.

  • Start gjerne øvelsen med å gå gjennom sentrale temaer i årets kampanje. Dere finner mer informasjon om disse i artikkelen "En bit av gangen".

Påstander

Prosjektrelatert:

  • Ungdom i Norge og Guatemala er svært ulike.

  • Det er vanskelig å leve et godt liv uten tilgang på mat og drikke.

  • De som er minst ansvarlige for klimaendringene, lider mest av konsekvensene.

  • Minoriteter, slik som urfolk, blir ofte utsatt for urettferdigheter.

  • Kvalitet på mat er ikke like viktig som mengden mat.

  • Maten jeg spiser, har betydning for identiteten min.

  • Å være bonde er ikke like viktig som før.

  • Matsikkerhet er viktigere enn bevaring av kultur.

Ikke prosjektrelatert:

  • Verden vil aldri bli kvitt fattigdom.

  • De valgene vi tar, er med på å påvirke verden.

  • Det er umulig å skape likhet mellom fattige og rike.

  • Operasjon Dagsverk burde heller gi nødhjelp enn å satse på utdanningsprosjekter.

  • Verden har blitt mer rettferdig de siste tiårene.

  • Vi burde heller hjelpe eldre og fattige i Norge enn å drive med bistand til utviklingsland.

  • Alle kan klare å komme seg ut av fattigdom hvis de bare prøver hardt nok.

  • Det lønner seg for hele samfunnet å satse på utdanning til ungdom.

  • Det er greit å bruke vold for å stoppe urettferdighet hvis det må til.

  • Demokrati er alltid bedre enn diktatur.

  • Ungdom er ungdom uansett hvor i verden man er født.

  • Noen mennesker vil alltid ha dårligere forutsetninger enn andre.

  • Handel fører til utvikling.

  • De rike har blitt rike på bekostning av de fattige i verden.

  • Noen mennesker er mer verdt enn andre.

  • Ett av kriteriene for at det skal være fred i et land, er at menneskene i landet føler seg trygge.

  • Vi kan aldri få 100 % fred i verden.

  • Det nytter å engasjere seg.

Etterarbeid

Etter øvelsen kan dere reflektere over disse spørsmålene i plenum:

  1. Hva skal til for at verden skal bli mindre urettferdig?

  2. Hvordan kan Norge bidra til økt klimarettferdighet og matsikkerhet i Guatemala?

  3. Hvordan kan ungdom bidra til å endre verden?

Denne oppgaven er laget av Operasjon Dagsverk. Du finner den samme oppgaven (4 hjørner) på nettsida deres.

CC BY-SA 4.0Vuoigatvuođaguoddi: Operasjon Dagsverk
Maŋemusat ođastuvvon 2024-09-23