Njuike sisdollui
Oahppanbálggis

Don leat dál muhtin oahppobálgás:
Bør 16-åringer ha stemmerett?

Dán lea/leat čállán Eivind Sehested Zakariassen.
Maŋemus ođastuvvon 20.02.2020
Fágaartihkal

Videre arbeid med stemmerett og medborgerskap

Har du satt deg grundig inn i spørsmålet om stemmerett for 16-åringer? Her er forslag til hvordan du kan jobbe videre med temaet i ulike fag.
  • Skriv din mening om 16-åringer og stemmerett

    Skriv et debattinnlegg om stemmerett for 16-åringer. Følg prosessen fra tankearbeid til ferdig tekst.
    Relevante fag: Norsk, samfunnskunnskap.

  • Påvirk dem som bestemmer

    Finn en sak du vil påvirke, undersøk hvordan du kan gjøre det, og presenter for klassen
    Relevante fag: Norsk, samfunnskunnskap
  • Snapchat: Bør 16-åringer ha stemmerett?

    Stemmerett for 16-åringer, ja eller nei? I denne oppgaven skal du presentere ulike argumenter og synspunkter på Snapchat.
    Relevante fag: Samfunnskunnskap, mediesamfunnet 1.

  • Klart språk i politikken

    Kan språket som brukes av politikere, gjøre at noen velger å ikke engasjere seg? Se videoen og gjør oppgavene.
    Relevante fag: Norsk, samfunnskunnskap.

  • Lag enkét: Stemmerett for 16-åringer

    Som 16-åring kan du få barn og må betale skatt hvis du jobber, men du har ikke stemmerett. Er dette greit, eller bør stemmerettsalderen senkes til 16 år?
    Relevante fag: Samfunnskunnskap, mediesamfunnet 1

  • Should 16-year-olds be given the vote?

    Apply your knowledge about the interdisciplinary topic "Should 16-year-olds be given the vote?" to an English-speaking context in this resource.
    Relevante fag: Engelsk, samfunnskunnskap.