Berlinkonferansen: årsaker og konsekvenser
I denne oppgaven skal dere bruke puslespillmetoden, eller jigsaw-metoden. Du kan lese om den på The Jigsaw Classroom. Hele opplegget tar cirka 90 minutter. Les artikkelen artikkelen Den europeiske dominansen tar form: Berlinkonferansen før dere begynner.
Del dere inn i basisgrupper på fem elever. Hvis det ikke går opp, kan dere ha seks elever på noen av gruppene. Da må to elever på disse gruppene jobbe med samme tema.
Fordel temaene nedenfor på medlemmene i gruppa. Gruppemedlemmene skal nå bli eksperter på hvert sitt tema.
Jobb individuelt i 15–20 minutter. Fordyp deg i temaet ditt og svar på spørsmålene.
Sett dere sammen i ekspertgrupper og jobb sammen i 10 minutter. De som har fordypet seg i samme tema, skal nå sitte sammen. Del det dere har funnet ut. Hjelp hverandre til å forstå, og bli enige om hva som er viktigst. Forbered dere på hvordan deres tema skal presenteres for basisgruppa.
Sett dere tilbake i basisgruppene, og presenter det dere har funnet ut for hverandre. Presenter i riktig rekkefølge. Hver ekspert får 3–4 minutter til å presentere svar på sine spørsmål.
Deretter skal dere diskutere følgende spørsmål i basisgruppa:
Hva kan Berlinkonferansen fortelle oss om europeernes menneskesyn, synet på afrikanere og på seg selv?
Er det mulig å forstå europeernes handlinger på Berlinkonferansen ut fra tiden de levde i?
Hadde deltakerne på konferansen mulighet til å gjøre andre valg?
Hvilken avgjørelse på Berlinkonferansen tenker dere fikk størst konsekvenser for Europa og Afrika?
Oppsummer i klassen hvis dere får tid.
Guoskevaš sisdoallu
Hvordan tok den europeiske dominansen over Afrika form?
Hva var motivene og drivkreftene bak imperialismen?