Lag din egen graf over ytringsfrihetens historie
Del 1: Forberedelse
Du skal bruke artikkelen "Ytringsfrihetens historie" for å løse oppgaven. Les artikkelen før du starter på oppgaven.
Sett dere sammen parvis eller i små grupper. I denne oppgaven skal dere bruke læringsstrategien "levende graf" av historiedidaktiker Erik Lund.
Del 2: Oppgave – Levende graf
Dere skal gruppevis tegne en historisk graf som viser hvordan utviklingen av ytringsfrihet har utviklet seg over tid. Grafen skal inneholde en tidsakse (x-aksen) og en "verdiakse" (y-aksen). Verdiaksen skal vise en skala fra 1–10 som illustrerer grad av ytringsfrihet. Verdien 10 viser at det er full ytringsfrihet uten begrensninger. Verdien 1 viser svært lite ytringsfrihet.
Lag en graf som viser hvordan ytringsfriheten har utviklet seg fra 1750 til i dag. Ta utgangspunkt i Norge.
Velg ut minst to hendelser dere mener har påvirket utviklingen i stor grad, enten positivt eller negativt.
Del 3: Plenum
Alle parene eller gruppene presenterer sin graf for resten av klassen. Del hva dere har funnet ut. Hvilke to hendelser har dere valgt å framheve? Hvorfor har dere valgt nettopp disse to?
Kilde
Lund, E. (2006). Tren Tanken. Læringsstrategier og læringsstiler i samfunnsfag. Håndbok til Aschehougs samfunnsfagserie for ungdomstrinnet. Aschehoug.