Lag din egen graf over ytringsfrihetens historie
Du skal bruke artikkelen "Ytringsfrihetens historie" for å løse oppgaven. Les artikkelen før du starter på oppgaven.
Sett dere sammen parvis eller i små grupper. I denne oppgaven skal dere bruke læringsstrategien "levende graf" av historiedidaktiker Erik Lund.
Dere skal gruppevis tegne en historisk graf som viser hvordan utviklingen av ytringsfrihet har utviklet seg over tid. Grafen skal inneholde en tidsakse (x-aksen) og en "verdiakse" (y-aksen). Verdiaksen skal vise en skala fra 1–10 som illustrerer grad av ytringsfrihet. Verdien 10 viser at det er full ytringsfrihet uten begrensninger. Verdien 1 viser svært lite ytringsfrihet.
Lag en graf som viser hvordan ytringsfriheten har utviklet seg fra 1750 til i dag. Ta utgangspunkt i Norge.
Velg ut minst to hendelser dere mener har påvirket utviklingen i stor grad, enten positivt eller negativt.
Alle parene eller gruppene presenterer sin graf for resten av klassen. Del hva dere har funnet ut. Hvilke to hendelser har dere valgt å framheve? Hvorfor har dere valgt nettopp disse to?
Lund, E. (2006). Tren Tanken. Læringsstrategier og læringsstiler i samfunnsfag. Håndbok til Aschehougs samfunnsfagserie for ungdomstrinnet. Aschehoug.
Guoskevaš sisdoallu
Hvordan har tanken om ytringsfrihet utviklet seg i Europa og Norge fram til i dag?