Njuike sisdollui
Bargobihttá

Øv mer på preteritum og perfektum

Jobb med forskjellen mellom preteritum og perfektum ved å lese og diskutere med andre i klassen og skrive på egen hånd.

Dette er en del av en læringssti om preteritum og perfektum. For å komme til starten av læringsstien kan du gå til fagartikkelen "Preteritum eller perfektum?".

Oppgave 1. Les og forklar

A. Hvorfor preteritum og perfektum?

  1. Sitt i par. Les teksten om Henrik Ibsen under og finn alle verbene.

  2. Dere vil finne verb som står i verbtidene presens ("spiser"), preteritum ("spiste") og presens perfektum ("har spist"). Skriv ned alle verbene som står i preteritum og perfektum.

  3. Diskuter hvorfor verbene står i enten preteritum eller perfektum. Bruk reglene dere har lært om preteritum og perfektum mens dere diskuterer.

Henrik Ibsen har vært vår aller mest kjente i over 100 år. Han vokste opp i Skien, men bodde også i Grimstad da han var ung. I 1879 skrev han skuespillet Et dukkehjem. Det har hatt stor for kvinners i Vesten. Da stykket kom ut, hadde kvinner rettigheter enn de har nå.

Nationaltheatret har Et dukkehjem denne høsten. Forrige høst satte Nationaltheatret opp Gjengangere.

Forklaring

  • Henrik Ibsen har vært vår aller mest kjente dramatiker i over 100 år.

Perfektum ("har vært") blir brukt fordi handlingen startet i fortid (over 100 år siden), men fortsatt varer (han er fortsatt vår mest kjente dramatiker).

  • Han vokste opp i Skien, men bodde også i Grimstad da han var ung.

Her er det tre preteritumsformer: "vokste", "bodde" og "var". Det er preteritum siden handlingene skjedde i fortid og er avsluttet. Det er ikke for nåtida som er viktig her.

  • Det har hatt stor for kvinners i Vesten.

Her blir det brukt perfektum ("har hatt") fordi det er en handling som startet i fortid og fortsatt holder på: Det har, og har fortsatt, stor betydning for kvinners rettigheter.

  • Da stykket kom ut, hadde kvinner rettigheter enn de har nå.

Her er det to preteritumsformer: "kom" og "hadde". Preteritum blir brukt fordi det er en avsluttet handling i fortid, og fordi tidspunktet er viktig: Kvinner hadde færre rettigheter før enn .

  • Nationaltheatret har satt opp Et dukkehjem denne høsten. Forrige høst satte Nationaltheatret opp Gjengangere.

I den første setningen blir det brukt perfektum ("har satt opp") fordi det er en hendelse som startet i fortid, men perioden holder fortsatt på (det er fortsatt høst). I den andre setningen er det brukt preteritum fordi handlingen i fortid er avsluttet, og fordi tidspunktet er viktig ("forrige høst").

B. Finn feilen

Sitt i par. Les teksten under. Dere skal diskutere verbene. Fem av setningene har feil verbtid. Klarer dere å finne de fem feilene?

Jeg har vært (V) i Sverige forrige sommer. Denne sommeren var (V) jeg bare i Norge. Mormor ble (V) nemlig syk. Hun var (V) syk fram til nå. Siden jeg bare var (V) i Norge denne sommeren, har jeg badet (V) mye i sjøen her. Det har vært (V) varmt i vannet hele tida. I fjor har sjøen vært (V) så kald!

Forklaring

  • Jeg har vært i Sverige forrige sommer.

Denne setningen er feil. Det riktige er "Jeg var i Sverige forrige sommer". Årsaken er at verbet viser til en avsluttet handling og tidspunktet er viktig.

  • Denne sommeren var jeg bare i Norge.

Denne setningen er feil. Det riktige er "Denne sommeren har jeg bare vært i Norge". Årsaken er at det er et tidsrom som ikke er avsluttet. Det er fortsatt sommer.

  • Hun var syk fram til nå. Vi håper hun blir frisk til høsten.

Denne setningen er feil. Mormor er fortsatt syk. Det viser den siste setningen. Når noe startet i fortid og fortsatt varer, skal vi bruke perfektum: "Hun har vært syk fram til nå. Vi håper hun blir frisk til høsten."

  • Siden jeg bare var i Norge denne sommeren [...].

Her er det også en periode som ikke slutt. Det er fortsatt sommer. Da er det riktige "Siden jeg bare har vært i Norge denne sommeren [...]".

  • I fjor har sjøen vært så kald!

Denne er feil fordi det handler om en avsluttet handling i fortid, og tidspunktet er viktig. Det riktige er "I fjor var sjøen så kald!".

Oppgave 2. Preteritum eller perfektum?

A. Nye sko

B. Skriv svarene

Oppgave 3

Skriv inn riktig form av verbet i parentes. Du skal velge enten preteritum eller presens perfektum.

Her er verbene du skal bruke i oppgave A:

  • Å våkne – nå våkner – i går våknet – har våknet

  • Å finne – nå finner – i går fant – har funnet

  • Å se – nå ser – i går så – har sett

  • Å tenke – nå tenker – i går tenkte – har tenkt

A. Det mystiske brevet

Tips: Her skal ett av verbene stå i presens perfektum, resten i preteritum. Verbet som skal stå i perfektum, gjør det fordi handlingen har konsekvenser for nåtida.

Forklaring til oppgaven

  • Jeg våknet opp og fant et mystisk brev på kjøkkenet.

Begge verbene skal stå i preteritum siden de er avsluttede handlinger i fortid, og det er ikke konsekvenser for nåtida som er viktig. Dermed blir det "våknet" og "fant".

  • Jeg har sett det før, tenkte jeg.

Det skal være "har sett" fordi handlingen skjer i fortid, men det er konsekvensene for nåtida som er viktig. Det skal være "tenkte" fordi det er en avsluttet handling i fortid, men her er ikke konsekvenser for nåtida viktig.

B. Pierre

Her er verbene du skal bruke i oppgave B:

  • Å åpne – nå åpner – i går åpnet – har åpnet

  • Å være – nå er – i går var – har vært

  • Å skrive – nå skriver – i går skrev – har skrevet

  • Å dra – nå drar – i går dro – har dratt

  • Å savne – nå savner – i går savnet – har savnet

Tips: Her skal tre av verbene stå i presens perfektum, ett av dem fordi handlingen skjedde i fortid, men har konsekvenser for nåtida, de to andre fordi handlingen startet i fortid og fortsatt holder på.

Forklaring til oppgaven

  • Jeg åpnet brevet. Det var fullt av franske ord. Oi, tenkte jeg.

Her skal alle verbene stå i preteritum siden de viser til handlinger i fortid som er avsluttet og ikke har konsekvenser for nåtida. Dermed blir de riktige verbformene "åpnet", "var" og "tenkte".

  • Pierre har skrevet et brev til meg.

Her skal verbet stå i perfektum: "har skrevet". Det er fordi handlingen skjedde i fortid, men det har konsekvenser for nåtida.

  • Han har vært i tankene mine helt siden jeg dro fra Frankrike for ti år siden.

Det første verbet skal stå i perfektum siden handlingen startet i fortid, men fortsatt holder på. Dermed blir riktig verbform "har vært". Det andre verbet skal stå i preteritum: "dro". Det er fordi handlingen er avsluttet og vi er opptatt av tidspunktet (for ti år siden).

  • Jeg har savnet ham hele tida.

Her skal verbet stå i perfektum: "har savnet". Det er fordi handlingen startet i fortid og fortsatt holder på.

C. Turen til Frankrike

Her er verbene du skal bruke i oppgave C:

  • Å reise – nå reiser – i går reiste – har reist

  • Å bo – nå bor – i går bodde – har bodd

  • Å besøke – nå besøker – i går besøkte – har besøkt

  • Å bli – nå blir – i går ble – har blitt

Tips: Her skal tre verb i presens perfektum, det ene fordi handlingen startet i fortid og fortsatt holder på, de to andre fordi handlingen i fortid har konsekvenser for nåtida.

Forklaring til oppgaven

  • Da jeg var 17 år, reiste jeg til Frankrike for å bli bedre i fransk.

Her må det være preteritum ("reiste") siden det er den avsluttende handlingen i fortid som er viktig, ikke konsekvensen for nåtida.

  • Jeg bodde hos en familie som var veldig snille.

Også her skal det være preteritum ("bodde") siden det er en avsluttet handling i fortid som er det viktige, ikke konsekvensen for nåtida.

  • Jeg har besøkt dem hver sommer siden jeg var 17.

Her skal det være presens perfektum ("har besøkt") siden det er en hendelse som startet i fortid og fortsatt skjer.

  • Jeg har aldri angret på at jeg dro, for jeg ble veldig god til å snakke fransk.

Her skal det være presens perfektum i den første setningen siden det er konsekvensen av handlingen i fortid som er det viktige. Dermed blir det "har [...] angret". I den andre setningen skal det være preteritum ("ble") siden det er snakk om en avsluttet handling innenfor en viss periode.

D. Avslutning på historien

  1. Skriv fire–fem setninger som skal være en avslutning på historien om brevet fra Frankrike. Skriv på ark eller datamaskinen. Lag tomme felt der verbene skal stå i riktig form, slik som i de tre oppgavene over. Skriv verbene som skal brukes, i infinitiv (å ...) i parentes.

  2. Bytt tekst med en medelev. Fyll ut de tomme feltene.

  3. Gå gjennom tekstene dere har fylt ut. Diskuter om dere har brukt riktig verbform. Spør en lærer om dere er usikre.

Oppgave 4. Snakk sammen!

I denne oppgaven skal dere bytte på å stille hverandre spørsmål og svar. Målet er at den som svarer, skal øve på å bruke preteritum og presens perfektum på riktig måte.

Slik går dere fram

  • Sitt med ansiktene mot hverandre. Den som skal stille spørsmål, har pc-en foran seg. Den andre skal svare. Bytt når dere er halvveis.

  • Dere kan snu kortet for å se eksempler på svar. Det viktige her er at dere sjekker om dere har brukt riktig verbform.

  • Spør læreren deres om dere er i tvil om dere bruker riktig verbform.


Oppgave 5. Skriv selv

  1. Skriv en tekst på 50–100 ord. Tenk nøye over hvordan du bruker preteritum og presens perfektum. Velg en av oppgavene under:

    • Skriv en tekst om hvordan og hvorfor du flyttet til Norge. Du kan starte slik: "Hei, jeg heter ... Jeg ... i Norge ..."

    • Fortell om en ferie du en gang har vært på. Du kan starte slik: "Den beste ferien jeg ..."

    • Fortell om en morsom hendelse fra livet ditt. Du kan starte slik: "Noe av det morsomste jeg ..."

  2. Les teksten din høyt for en annen i klassen. Gi hverandre tilbakemelding på om bruken av preteritum og presens perfektum er riktig. Spør læreren deres om dere er i tvil.