Njuike sisdollui

Bargobihtát ja doaimmat

Finn setningsadverbialet

I disse oppgavene skal du lete etter setningsadverbialer. Dessuten skal du lage ei gloseliste over de vanligste norske setningsadverbialene.
Jente som løper fort, og mann som går sakte. Illustrasjon.
Raba gova ođđa siiddus

Dette er en del av en læringssti om setningsadverbial. For å komme til starten av læringsstien kan du gå til fagartikkelen "Hva er et setningsadverbial?".

Oppgave 1

Del A: Finn setningsadverbialet

Sitt i par. Finn setningsadverbialet i setningene på de seks kortene. Dere kan få hjelp om dere trykker på knappen til høyre på kortet. Snu kortet når dere tror dere har funnet riktig svar.

Del B: Lag regel om setningsadverbial

Dette er setningene dere leste i del A. Studer setningene og prøv å lage en regel om hvor setningsadverbialet skal stå i på norsk.

  • Den er ikke (SA) redd for mennesker.

  • De trener ofte (SA).

  • Hun alltid (SA) til prøver. (NB: "Å grue seg" er et refleksivt verb. Pronomenet "seg" må alltid stå sammen med verbet.)

  • Han legger sjelden (SA) bort kameraet.

  • Hun er bare (SA) seks år.

  • Hun er sikkert (SA) veldig glad i foreldrene sine.

Oppgave 2. Lag ei gloseliste

Under ser du ti setninger med ulike setningsadverbialer. Oversett til førstespråket ditt og lag ei gloseliste i ei notatbok eller på pc-en din. Målet er at du skal forstå og huske disse vanlige setningsadverbialene.

  • Jeg er aldri (SA) syk.

  • Jeg er alltid (SA) frisk.

  • Hun er ikke (SA) glad.

  • Jeg er sjelden (SA) sur.

  • Vi er ofte (SA) på besøk hos bestemor

  • Han kom dessverre (SA) for seint.

  • Vi kommer snart (SA).

  • De kommer gjerne (SA) på besøk.

  • Vi vant heldigvis (SA) kampen.

  • Han er fremdeles (SA) hjemme.

Gå videre i læringsstien og lær om hvor setningsadverbialet skal stå i fortellende helsetninger.

Guoskevaš sisdoallu

CC BY-SADán lea/leat čállán Åsa Abusland.
Maŋemusat ođastuvvon 11/24/2023

Oahppanresurssat

Setningsadverbialer