Njuike sisdollui
Bargodoaibma

Lag en logo

Når dere har forretningsidéen eller bedriften klar, kan det være fint å få laget en logo. En logo er et kjennemerke som kort oppsummert visualiserer hva virksomheten tilbyr, og hva den står for.

Hva kjennetegner en god logo?

En logo skal være et blikkfang og lett gjenkjennelig. Den skal også visualisere hva en virksomhet ønsker å formidle til kunden. Den skal være enkelt utformet, men likevel få fram budskapet. For mye tekst, detaljer eller overdreven bruk av farger vil som regel bare ta vekk oppmerksomheten fra det man ønsker å formidle.

Før dere begynner, kan dere lese mer om oppbygningen av logoer i artikkelen om komponentene i en logo.

Oppgave

Del 1. Vurder logoer

I presentasjonen under finner dere fem eksempler på logoer fra landbrukssamvirket.

  1. Sett dere sammen i bedrift, gruppe eller to og to.

  2. Gå gjennom de ulike logoene og diskuter følgende:

    • Hvordan er logoene utformet? Legg merke til bruk av farger, bokstaver, figurer, bakgrunn.

    • På hvilken måte fanger de oppmerksomheten din?

    • Får virksomhetene fram budskapet sitt i logoene? Forklar.

    • Hvilken logo liker dere best? Hvorfor?

  3. Velg en logo fra en virksomhet dere selv kjenner til. Det kan for eksempel være en bedrift, et klesmerke eller et bilmerke, en organisasjon, et politisk parti, sosiale medier eller noe annet.

    • Hva er det dere liker med akkurat denne logoen?

    • Ta en kort oppsummering i plenum til slutt.

Del 2. Arbeidsoppdrag. Lag en logo

I denne delen av oppgaven skal dere lage en logo ved hjelp av verktøyfunksjoner i PowerPoint. Hvis dere ikke allerede har en bedriftsidé, går det an å ta utgangspunkt i Kreativitetsøvelse: Slumpord.

  1. Sett dere sammen i bedrifter eller grupper (to til fem personer).

  2. Opprett en felles PowerPoint, gjerne med delt redigering.

  3. Klikk på "Sett inn" fra verktøymenyen og bruk deretter funksjonene "Figurer", "SmartArt", "Ikoner". Dere kan også endre farge, skrift og tykkelse på streker. I tillegg har dere tegnefunksjonen "Tegn".

  4. Lag gjerne flere skisser, og prøv dere fram med ulike funksjoner. Husk at en logo bør

    • ha en enkel oppbygning

    • gjenspeile forretningsidéen

    • ha en iøynefallende struktur som fanger oppmerksomheten til ønsket kundegruppe

  5. Gå gjennom skissene og bli til slutt enige om den logoen dere synes ble best.

  6. Hver gruppe presenterer sin logo. De andre gruppene kan komme med innspill på hva som er bra, og forslag til forbedringer.

Guoskevaš sisdoallu

Fágaávdnasat
Komponentene i en logo

En logo er bærebjelken i en designprofil. Den består vanligvis av typografi og symbol.

Bihtát ja doaimmat
Lag logo og designprofil

Lag en logo som består av en typografisk del med navnet til oppdragsgiveren og et symbol.

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Vigdis Jonsen.
Maŋemusat ođastuvvon 2024-01-03