Digitale demoner
Hva forbinder du med en demon, og hva får uttrykket "en digital demon" deg til å tenke på? Noter noen stikkord og tegn noen raske skisser.
Sitt sammen to og to. Vis skissene til hverandre og diskuter hva slags assosiasjoner dere fikk.
Se videoen til Bår Stenvik. Hvordan vil dere beskrive en digital demon etter at dere har sett framføringa hans?
Videoen er en sammensatt tekst med vekt på verbal og auditiv kommunikasjon. Det vil si at hovedinnholdet blir formidla gjennom ord, lydeffekter og stemmebruk. Bår Stenvik bruker ikke forhåndsinnspilte lyder, men lager alle samplene underveis med stemmen sin. I tillegg bruker han kroppsspråk i framføringa. Videoen er filma sammenhengende, uten bruk av klipping.
Vi har laga en mal som kan hjelpe deg trinn for trinn når du skal analysere teksten.
1. Få et overblikk over teksten
Begynn med helheten og det å plassere teksten i en sammenheng:
Hvem er avsender?
Hva handler teksten om?
Hva er formålet med teksten?
Hva slags sjanger tilhører teksten? Har teksten elementer fra flere sjangre?
Når og hvor ble teksten publisert?
Hvem er målgruppa?
2. Beskriv tekstelementene
Verbaltekst
Verbal betyr ord. Her skal du se nærmere på hvordan språket er brukt i teksten. Bruk gjerne manuset for å lese verbalteksten i sammenheng:
Hva slags språkfunksjoner finner du? Er teksten informativ, ekspressiv eller appellativ?
Hvilket spørsmål stiller Stenvik i innledninga, og hvilke forventninger skaper dette?
Hvordan følger Stenvik opp spørsmålet underveis i filmen?
Argumenterer teksten? Hva er argumentene, og hvordan fungerer de? Er det brukt åpen eller skjult argumentasjon?
Hvordan vil du beskrive stil og tone i språket? Er språket for eksempel formelt, personlig, ungdommelig eller poetisk?
Hvordan fungerer bruken av dialekt?
Hva slags ord er brukt for å beskrive temaer i teksten? Er ordvalget nøytralt, eller er det valgt spesielt negativt eller positivt lada ord?
Hva slags språklige virkemidler er brukt i teksten, og hva slags funksjon har de? Eksempler på slike virkemidler er kontraster, gjentakelser, språklige bilder, over- eller underdrivelser.
Hvordan fungerer den skriftlige teksten i sluttplakaten?
Guoskevaš sisdoallu
Lær om hvordan vi bruker språket for å påvirke mottakeren på ulike måter.
Om forskjellen mellom direkte og indirekte argumentasjon, og hvordan disse to begrepene forholder seg til de retoriske fagbegrepene etos, logos og patos.
Auditive elementer
Auditiv betyr noe som vi kan høre.
Beskriv lydeffekter og stemmebruk, og se på hva slags funksjon disse har i teksten.
Understreker de auditive elementene det verbale innholdet, eller blir de en kontrast til dette?
Hvordan skaper lydene og stemmebruken stemning eller assosiasjoner?
Guoskevaš sisdoallu
Lyd kan skape bilder eller være med på å fylle ut de bildene du ser. Her kan du lære hvordan lyd kan brukes som virkemiddel i ulike medieproduksjoner.
Måten vi sier noe på, er vel så viktig som hva som blir sagt.
Visuelle elementer
At noe er visuelt, vil si at det består av synsinntrykk.
Hva er førsteinntrykket du får av Bår Stenvik? Hva formidler han gjennom klær og kroppsspråk?
Hvordan brukes scene og lyssetting?
Hvordan fungerer bildet i sluttplakaten?
Hvordan bidrar de ulike visuelle elementene til å uttrykke og understreke innholdet i teksten?
3. Samspillet mellom elementene
Vurder hvordan samspillet mellom elementene bidrar til å skape mening i teksten. Svar med å vise til noe konkret i videoen:
Dominerer ett eller flere elementer?
Hvordan bidrar måten de ulike elementene er satt sammen på, til å skape innhold og formidle budskapet i teksten?
Forsterker eller utfyller elementene hverandre, eller motsier de hverandre?
Dramaturgi betyr hvordan handlinga bygges opp. Hvilke grep blir gjort for å drive fortellinga framover?
Hvordan brukes digitale verktøy til å skape utvikling i teksten?
Guoskevaš sisdoallu
Om samspill mellom ulike typer "språk" i sammensatte tekster
4. Vurder og kommenter helheten
Til slutt oppsummerer du og reflekterer rundt teksten som helhet igjen.
Hvordan vil du oppsummere tematikken i teksten etter å ha sett nærmere på detaljene?
Hvordan vil du plassere temaet og teksten i en kontekst?
Hvordan vurderer du denne teksten? Oppnås det som er formålet med teksten?
Når budskapet fram til mottakerne og målgruppa på en god måte?