Ebba Haslund om å være annerledes
Sitt i grupper. Diskuter påstandene under.
Det er ikke vanskelig å være homofil i Norge i dag. Du blir akseptert overalt.
Det er bare tull at det er det indre som teller. Vi er besatt av utseende og kropp.
Pene mennesker er lykkeligere enn andre.
Romanen Det hendte ingenting handler om den unge kvinnen Edle. Hun er lynende intelligent, jobber som lektor og klarer seg fint alene. Men hun er svært misfornøyd med livet sitt.
A. Edles tanker om seg selv
Les kapittel 3 på s. 16 i denne utgaven av boka på NB.no:
Hvorfor mener Edle at intelligensen hennes ikke er et pluss?
Hvilke ord bruker Edle om seg selv og utseendet sitt?
Edle forteller om forholdet sitt til fire mennesker fra yngre dager: Bente, Hans Jørgen og Gro. Hvilket inntrykk får dere av forholdet hun hadde til disse?
Edle sier hun har blitt bitter og skulle ønske hun levde annerledes. Hva er hun misfornøyd med?
B. Diskuter karakteren Edle
Gå sammen i grupper. Diskuter:
Er noen av Edles tanker om utseende og intelligens aktuelle i dag? Begrunn.
C. De forbudte følelsene for Gro
Edle har begynt å studere. Her blir hun kjent med Gro.
Start med å lese på s. 49 (kap. 4) og les fram til s. 52 ( fram til "En eller annen måte må en jo gro på") på NB.no
Hvilke ord bruker Edle om de følelsene hun har for Gro? Legg merke til at hun viser ambivalens for sine egne følelser: noen ganger omtaler hun dem i positive ordelag, andre ganger i negative.
Hva mener du kan forklare den ambivalensen Edle har for egne følelser?
D. Diskuter skammen i teksten
Gå sammen i grupper. Diskuter:
Begge de to utdraga du har lest nå, handler om skam. Hvorfor skammer Edle seg? Finn eksempler fra både utdrag 1 og utdrag 2.
E. Edle reflekterer over livet sitt
Les det siste kapittelet i boka, fra s. 150 på NB.no.
Ebba Haslund ble en glødende feminist på 70-tallet. Kan du finne en feministiske tankegang i dette utdraget? Hvilke forskjeller mellom kjønnene er det Edle irriterer seg over i utdraget?
Hvilke livsvalg angrer Edle på? Og hva ville hun gjort annerledes i livet sitt?
Hva tenker Edle om sin egen skamfølelse?
Hvordan tolker du den siste setninga?
Diskuter i grupper eller i plenum:
Hvilket inntrykk får du av hvordan det var å være kvinne i Norge på 50-tallet? Kan du se både likheter og ulikheter sammenlignet med dagens samfunn?
Hvordan tror dere Edle hadde levd livet sitt om hun hadde levd i dag?
Hvilken rolle mener dere skam spiller i denne teksten?
Skriv et brev til Edle med overskriften: "Til Edle fra Norge, 20…" (ditt år). Fortell Edle at hun ikke behøver å skamme seg for verken følelsene sine eller utseendet sitt.
I brevet ditt skal du også fortelle henne hvordan livet hennes hadde vært om hun hadde levd nå. Ta med disse problemstillingene inn i brevskrivinga:
Hva vil du fortelle Edle om utseendefokuset i vår tid? Har vi blitt mindre opptatt av utseende og skjønnhet nå enn før?
Hva med følelsene Edle har for kvinner? Kan informasjon om dagens situasjon for homofile være til trøst for Edle og få henne til å føle mindre skam?
Og hva med Edles tanker om forskjellene mellom kjønnene – at kvinnen først og fremst skal være mor og kone, mens mannen kan realisere seg selv gjennom yrket sitt? Har dette blitt annerledes? Fortell Edle om det!
Diskuter i klassen:
Hvordan er det å være homofil i dag?
Er vi så liberale i Norge i dag at både gutter og jenter kan fortelle at de er homofile uten å få problemer?
Se filmen Bygdehomo og diskuter hvordan den framstiller det å leve som homofil i dag.
Guoskevaš sisdoallu
Sammenlign livet til en 18-åring på 1950-tallet med ditt eget liv ved å lese et utdrag fra oppvekstromanen Elsi Lund.
Hvordan framstiller en animert kortfilm og ei novelle gutter som utfordrer tradisjonelle kjønnsroller?