Haakon Magnus abdiserer
Diskuter i klassen:
- Hvis det hadde vært folkeavstemning om avskaffelse av monarkiet i morgen, hva hadde dere stemt? De som ønsker å beholde monarkiet, reiser seg, mens de som ønsker å avskaffe det, blir sittende.
- Hvilke argumenter for og mot monarkiet har dere? Diskuter i plenum.
Diskuter de to påstandene under:
- Jeg er stolt av å være nordmann. Norge er et eksempel på et perfekt land.
- Nordmenn er selvhøytidelige nasjonalister som tror de er bedre enn andre.
Les novella "Venteværelset" av Demian Vitanza. Etterpå skal du svare på spørsmålene under:
- Hvorfor tviler kronprins Haakon Magnus på om han vil overta som konge?
- Skriv ned alle momentene kronprinsen peker på som han mener indikerer at noe er galt ved landet vårt.
- Novella er lagt til framtida. Hvordan bruker forfatteren dette virkemiddelet for å kritisere nordmenns holdninger til innvandrere?
Guoskevaš sisdoallu
Er dere enige i den kritikken av Norge som kommer fram i teksten? Begrunn.
Sammenlign framstillinga av det norske og nordmannen i novella "Venteværelset" og "Ja, vi elsker". Legg vekt på
- hva forfatterne trekker fram som typisk norsk
- hvordan tekstene framstiller nordmenn
Hvordan preger konteksten framstillinga av Norge i de to tekstene? Utforsk dette ved å lese et intervju og se en kort film.
- Les intervjuet med Demian Vitanza i VG om hvorfor han ble provosert over å bli bedt om å skrive om "det norske".
- Se filmen om nasjonalsangen og nasjonalromantikken under. Skriv ned momenter som kan forklare hvorfor nasjonalsangen vår ble som den ble.
- I filmen blir ungdommer intervjua om hva som kjennetegner kulturen vår. Finn momenter som
- støtter Bjørnstjerne Bjørnsons framstilling av det norske
- støtter Demian Vitanzas framstilling av det norske
Se for dere at den tvilende Haakon Magnus, hovedpersonen i Vitanzas novelle, drar tilbake i tid til 1850-tallet da Bjørnstjerne Bjørnson skriver "Ja, vi elsker". Han sitter ved skrivebordet sammen med Bjørnstjerne og prøver å påvirke ham til å endre på utkastet sitt til sangen.
Alternativ 1: Lag en muntlig dialog mellom Bjørnstjerne Bjørnson og Haakon Magnus som viser den konflikten som oppstår mellom nasjonalromantikeren Bjørnson og nasjonalkritikeren Haakon Magnus.
Framfør foran klassen
Alternativ 2: Skriv dialogen mellom Bjørnstjerne Bjørnson og Haakon Magnus. Veksle mellom replikker og handlingsreferat. Hovedfokuset skal være på den konflikten som oppstår mellom Bjørnson som ønsker å hylle nasjonen og Haakon Magnus som tviler på at Norge og nordmenn er noe å være stolt av.
Bruk gjerne tips fra artikkelen under om hvordan du kan sette opp teksten din.
Guoskevaš sisdoallu
Hvorfor er det lurt å ha med dialoger når du skriver skjønnlitterært, og hvordan skal du sette opp dialogene?