I dypet på Sagaen om Floafolket
Diskuter disse spørsmålene i grupper. En av dere skal skrive ned det som blir sagt:
Vet dere noe om de norrøne ættesagaene? Skriv ned alt dere kan om dette.
- Hovedpersonen i Sagaen om Floafolket heter Torgils. Hvilke egenskaper tror dere Torgils har? Hvordan tror dere en typisk sagahelt kommer til å oppføre seg? Hva kommer til å skje med ham i løpet av sagaen?
- Hvilken rolle tror dere kvinnene kommer til å ha i sagaen?
- Torgils har en konflikt med den norrøne guden Tor. Hva tror dere denne kan gå ut på?
Les Sagaen om Floafolket sammen med resten av klassen. Velg gjerne versjonen med lesestøtte. Da skal dere stoppe opp og diskutere spørsmål om handlinga underveis. Dette skal sikre at alle i klassen får med seg handlinga i sagaen. Dessuten kan slik aktiv lesing øke forståelsen og engasjementet for teksten.
Guoskevaš sisdoallu
Sagaen om Floafolket, med lesestøtte som skal gjøre det lettere å lese og forstå teksten.
Vend tilbake til spørsmåla dere diskuterte i del 1. Hvordan sto det til med kunnskaper og forventninger før dere leste teksten? Fikk dere bekrefta at dere kunne en del, eller var det noe som overraska dere?
Diskuter i grupper:
Tror dere sagaen er sann? Begrunn svaret deres ved å vise til passasjer i teksten.
Les den vedlagte artikkelen om sannhetsgehalten i sagaene, og diskuter disse spørsmåla etterpå:
Hva sier artikkelen om hvorfor det er problematisk å bruke sagaer som kilde til vikingtida?
Hva taler likevel for å bruke sagaer som kilde?
Hvorfor er trosskiftet fra hedensk norrøn mytologi til kristendommen et viktig perspektiv når vi skal vurdere ættesagaer som kilde?
Guoskevaš sisdoallu
Kan vi egentlig bruke islendingesagaene som kilde til vikingtida?
I grupper på tre–fire personer: Velg ett av temaene under som dere vil fordype dere i. Let først etter steder i teksten som belyser temaet dere har valgt. Lag så ei problemstilling, og framfør svaret dere har funnet for klassen. Følg stegene under:
Steg 1. Velg tema
Kjønnsroller
Helter
Skam og ære
Ætt og familie
Konfliktløsning
Tro og overtro
Steg 2. På sitatjakt i sagaen
Les gjennom sagaen hver for dere, og samle inn sitater som dere mener er aktuelle for deres problemstilling. Lim disse inn i et eget dokument, og skriv ned egne tanker om sitatene du plukker ut.
Steg 3. Diskuter funnene deres
Etter dere er ferdig med steg 2, bør dere sette dere sammen og diskutere hva dere har funnet. Diskuter sitatene og egne tanker om temaet.
Steg 4. Lag problemstilling
Lag ei problemstilling som dere vil finne svar på og legge fram for klassen i presentasjonen deres.
Steg 5. Finn svar på problemstillinga
Nå er det på tide å gå til kildene for å svare på problemstillinga. Dere skal bruke både primærkilden (Sagaen om Floafolket) og sekundærkilder. Vi anbefaler at dere jobber mest mulig sammen og diskuterer underveis i stedet for å dele oppgaver og løse dem hver for dere.
Legg fram funnene deres for klassen. Bruk sitater fra både primær- og sekundærlitteraturen når dere legger fram funnene deres.
Guoskevaš sisdoallu
En sammenligning av farskjærlighet og sorg i en saga og en moderne novelle. Hva sier tekstene om konteksten de kom ut i?
Tips til hvordan du kan holde interessante framføringer.