Bargodoaibma
Lag en etikett til et syltetøyglass
Oppdrag
Du skal lage en etikett til syltetøyet «Jordbærsyltetøy». Bruk de kontrastene du nå har lært om. Det vil si:
- størrelseskontrast
- styrkekontrast
- komplementærkontrast
- formkontrast
- (motivkontrast)
Du skal også bruke det du har lært om balanse.
Krav til oppgaven
- Størrelse: bredde ca. 7 cm og høyde ca. 5 cm.
- Form: oval eller rektangulær. Vurder om hjørnene skal være avrundet hvis du velger rektangulær.
- Tittel/navn: «Bestemors jordbærsyltetøy»
- Undertittel/slagord*: «En smak av barndommens sommer»
- Skrift: Velg en skrift til tittel/navn som passer til formålet. Bruk skrifttypen arial eller helvetica på undertittel/slagord.
- Bruk størrelseskontrast mellom tittel/navn og undertittel.
- Velg farge på tittel/navn og bakgrunn. Fargene skal passe til produktet.
- Bruk styrkekontrast mellom bakgrunn og tekst.
- Finn et bilde eller en illustrasjon som du har rettigheter til å bruke, og plasser den på etiketten.
- Bruk komplementærkontrast på en detalj i etiketten.
- Bruk motivkontrast hvis det føles naturlig.
- Lag et utkast med symmetrisk komposisjon. Lag et nytt utkast med asymmetrisk komposisjon. Vurder hvilken komposisjon som passer best til formålet.
- Vurder om det er balanse i likevekt og virkemidler.
* Et slagord brukes ofte i reklamesammenheng. Slagordet skal si noe kort og slående om produktet eller merkevaren slik at det blir lettere å huske merkevarens verdier.
Kilde: snl.no
Egenvurdering
- Hvor har du brukt de ulike kontrastene i etiketten?
- Bidrar kontrastene til at informasjonen er tydelig?
- Kan noen av kontrastene fungere som rot, eller visuell støy?
- Er designet ditt godt balansert?