Njuike sisdollui

Bargodoaibma

Fortell med subjektivt kamera

Utforsk hvordan subjektivt kamera påvirker vår forståelse av en film, og produser egne opptak.

Oppgave 1

Se filmen Wheels (YouTube.com).

Hva oppnår filmskaperne ved å konsekvent bruke subjektivt kamera i denne filmen?

Oppgave 2

Velg a eller b.

Bilde av gutt i rullestol. Fugleperspektiv.
  1. Lag en tilsvarende film på ett minutt, der du ved hjelp av subjektivt kamera viser hvordan verden oppleves for en person som har en funksjonshemming.

  2. Lag to filmscener, hver på 30 sekunder, der du bruker både perseptuell og konseptuell synsvinkel som virkemiddel.

    Se siden Subjektivt kamera (ndla.no) for mer informasjon om disse synsvinklene.

Filmscene 1

Nærbilde av ung kvinne og ung mann. Begge har solbriller på. De smiler og ser på hverandre. Foto.

Film et møte mellom en gutt og ei jente. Film deler av filmen fra jentas synsvinkel.

Filmscene 2

Film et møte mellom en gutt og ei jente. Film deler av filmen fra guttens synsvinkel.


Guoskevaš sisdoallu

Enkelte ganger ønsker vi å framheve hva karakteren i en film ser, tenker eller opplever. I filmspråket kalles det subjektivt kamera.

En historie kan fortelles på ulike måter: i første eller tredje person, med eller uten innblikk i hva personene tenker, med eller uten synlig forteller.

CC BY-SADán lea/leat čállán Ragna Marie Tørdal.
Maŋemusat ođastuvvon 11/14/2018

Oahppanresurssat

Filmproduksjon