Njuike sisdollui
Bargodoaibma

Første dag i småbåt

I dette arbeidsoppdraget skal du lære de viktigste sjøveisreglene, du skal ro en båt med årer, føre båt med påhengsmotor på en trygg måte, fiske med sluk fra land, og du skal kjenne navnet på fem aktuelle fiskearter.

Dette skal vi gjøre:

  1. Alle tar på seg redningsvest.
  2. Læreren går kort gjennom hvordan vi bruker skolens båt med påhengsmotor og skolens robåt, og hvilket område dere har lov til å føre båtene i, i denne undervisningsøkta.
  3. Læreren repeterer de viktigste sjøveisreglene. Vi ser sammen på sjøkart for området og finner sjømerker, odder og skjær på kartet og i virkeligheten.
  4. Vi fordeler oss på tre grupper, som holder på med hver aktivitet i 45 minutter. Gruppemedlemmene sørger for at alle får øve på alle arbeidsoppgavene.
  5. Gruppe 1 gjør båten med påhengsmotor klar, starter opp og øver på å føre båten trygt og legge til kai trygt. Læreren er med i denne båten.
  6. Gruppe 2 to gjør klar robåten og øver på å ro. Øv på å ro framover, rygge og svinge, og på å ro effektivt og rettlinja i den retninga du bestemmer deg for.
  7. Gruppe 3 fisker med sluk fra land.
  8. Når alle har øvd på alt, samles vi for å bestemme hvilke fiskearter vi har fanga, og ta vare på fangsten.
  9. Vi går gjennom oppgavene på dette arket og repeterer det gruppa ønsker.
  10. Vi rydder og vasker båtene og gjennomfører egenvurdering.

Dette trenger vi:

  • dagstursekk
  • mat og drikke for å være ute hele dagen (gjerne varm drikke)
  • klær (genser, vindtett jakke / varmedress)
  • joggesko eller gummistøvler
  • sitteunderlag
  • eventuelt fotoapparat

Lærerne sørger for flytevester, drivstoff til båten, fiskestenger og håndsnøre.

Dette kan du etter å ha gjennomført økta:

  • gjøre båten sjøklar (ta sikkerhetssjekk, sjekke drivstoff, lense båten, laste båten forsvarlig)
  • gjøre rede for krava til sikkerhetsutstyr i småbåt og sjekke om utstyret er på plass
  • forklare hvordan du bruker sikkerhetsutstyret i båten
  • fortelle hva vi kan gjøre dersom motoren stanser
  • fortelle hva vi kan gjøre dersom noen skulle falle i vannet
  • fylle rett type drivstoff og starte påhengsmotoren
  • føre båt med påhengsmotor trygt
  • legge til ved kai og inntil en annen båt (avpasse farten, gjøre det på en trygg og behagelig måte for passasjerene)
  • forklare hvilke ytre forhold du må ta hensyn til for å kunne kjøre båten trygt (stikkord: strøm og vind, værmelding, bunnforhold, tidevann)
  • ro båten med årer dersom båten har det
  • tilpasse påkledninga etter vær og aktivitet
  • nevne minst fem fiskearter som finnes i dette området
  • forklare hvordan du bruker fiskestang med sluk og håndsnøre
  • forklare hvordan du kan ta vare på fangsten
  • rydde og vaske båten når turen er over
  • fortøye båten forsvarlig

Vurdering

Last ned skjemaet "Egenvurdering: Første dag i småbåt" og gjør egenvurdering. Vurdering med karakter avtales med lærer.

CC BY-SA 4.0Dán lea/leat čállán Tone Olavsdotter Mosebø ja Robert Skarpnes.
Maŋemusat ođastuvvon 2017-11-13