Fra bønn til banning – broderi som tekst
Du har helt sikkert blitt bedt om å brodere i løpet av ungdomsskolen. Med nål og tråd har du dekorert et stoffstykke med et motiv, enten selvvalgt eller etter et mønster du fikk. Antagelig lærte du noen ulike typer sting også. Brodering er en håndverkstradisjon som har vært viktig å formidle i norsk skole.
Men nå møter du ikke kun brodering i skolen eller hos bestemor. Brodering har blitt en populær hobby igjen. Kanskje har du sett broderier som ligner det som ligger øverst her, med banneord eller morsom tekst? Dette sier noe om at broderi ikke er en utdødd "sjanger". Teknikken brukes i dag også til å lage kommentarer til tradisjonell kultur og konservative holdninger.
Det alle broderier har til felles, er at de forteller ei historie, enten direkte eller indirekte, om vår kultur. Broderiet kan være satt sammen av ulike symboler, motiver og verbaltekst, og vi kan analysere et broderi på samme måten som vi analyserer et bilde eller en sammensatt tekst.
Begrepet tekstil har samme opphav som "tekst". Begge begrepene stammer fra det latinske ordet "textilis". Det betyr noe som er vevd eller fletta sammen.
Broderi som samfunnskritikk
I filmen under møter du ei dame som har tatt opp igjen det hun lærte på skolen og bruker brodering til å ytre sine politiske holdninger:
Arkeologer har funnet broderier som stammer helt tilbake fra steinalderen – altså mer enn 5000 år gamle broderier. De eldste var enkle mønstre og border. Etter hvert utvikla broderikunsten seg, og fra middelalderen har vi flere kjente broderte tekstiler som avbilder bibelhistorier og kjente slag.
Middelalderens broderitekster
Et av de mest kjente broderiene er Bayeuxteppet fra rundt år 1070. Det er et veggteppe som er 70,34 meter langt og 0,5 meter bredt. Det forteller historien om slaget ved Hastings i 1066, og det framstiller veldig detaljert alle omstendigheter før, under og etter slaget.
Les mer om Bayeuxteppet på snl.no
I middelalderen broderte både menn og kvinner, og ofte var de knytta til profesjonelle verksteder ved hoff eller klostre. Ingen vet sikkert hvem som har brodert Bayeuxteppet. Antagelig har det vært mange som har jobba med det store teppet, på bestilling fra en kongelig. Det var viktig for herskerne på den tida å fortelle sin versjon av den dramatiske historien i både tekst og bilder.
Oppbyggelige broderitekster
På 1800- og 1900-tallet var brodering noe som først og fremst kvinner drev med. Det ble forventa at borgerklassens kvinner beherska broderikunsten, en passende aktivitet for dem som hadde få andre plikter enn å være hustru og selskapsdame.
For kvinner i bygdene var brodering en kilde til ekstrainntekt som ble utført under sparsom belysning på kvelden, etter at andre plikter var utført.
Bibelvers og ordtak omkransa av blomster og symboler var vanlige motiv. Disse tekstene forteller mye om denne tidens ideal og moral, som at det var viktig å være flittig, dydig og gudstro.
Bunadens betydning
Brodering av bunader ble en viktig inntektskilde for mange kvinner utover på 1900-tallet. Men etter andre verdenskrig kom stadig flere kvinner ut i jobb, og det var langt færre som hadde tid til brodering. Interessen for bunader har likevel gjort at brodering fortsatt er et levende tradisjonshåndverk. Selv om bunaden ikke er en verbaltekst, forteller bunadsbroderiene oss mye om norsk tradisjon, kultur og tilhørighet gjennom symboler og fargebruk.
Vår tids broderitekster
Fortsatt broderes det bibelvers, ordtak og tradisjonelle mønstre i de norske hjem, men en ny trend har virkelig satt broderi på dagsordenen og fått folk i alle aldre og kjønn til å finne fram nål og tråd igjen. "Geriljabrodering" eller "broderibanning" er to fenomener som overlapper hverandre. Det er broderier som gjerne kombinerer tradisjonelle motiv med ny og provoserende eller humoristisk tekst. Dette bryter med våre sjangerforventninger til broderiet og er et sentralt virkemiddel i teksten. Sjangerbruddets funksjon er ofte å skape humor.
Budskapet i geriljabroderiet skapes også gjennom referanser til tidligere tekster, altså det vi kaller intertekstualitet. Når du tolker et geriljabroderi, påvirkes din tolkning av tekster du har sett før som likner, både visuelt og i selve verbalteksten (orda).
I eksemplene under brukes tradisjonelle broderiteknikker og motiv til å ytre et budskap med moderne språk og innhold. Når du ser broderiet på avstand, og før du leser orda, forventer du antagelig at det er et ordtak eller en oppbyggelig og gjerne religiøs tekst. Ler du, eller blir du provosert?
Guoskevaš sisdoallu
Hvordan kan dere vise engasjement gjennom tekstiler? Velg en sak dere brenner for og samarbeid om å formidle et budskap.
Kilder
Kjellberg, A. & Storlien B. (2021, 15. mai). broderi. I Store norske leksikon. Henta 22. oktober 2021 fra https://snl.no/broderi
Klepp, I.G. (2021, 8. november). tekstil. I Store norske leksikon. Henta 22. oktober 2021 fra https://snl.no/tekstil
Storlien, B. & Opstad, L. (2021, 15. juli). bayeuxteppet. I Store norske leksikon. Henta 22. oktober 2021 fra https://snl.no/bayeuxteppet