Hvordan gjøre klesindustrien bærekraftig?
I dette opplegget finner dere fem oppgaver som handler om klesindustrien og hvordan den kan bli mer bærekraftig. Oppgavene kan gjøres individuelt, i mindre grupper eller felles i klassen, eller en kombinasjon av dette; Vi anbefaler å variere arbeidsmåtene. Oppgavene inneholder forslag til organisering.
Tidsbruk for hele opplegget: ca. to–tre klokketimer.
Start med å reflektere rundt hva ditt forhold til klær er. Er du opptatt av hva du har på deg? Syr du selv? Kjøper du helst nytt eller brukt? Hva er viktigst for deg når du kjøper klær? Er du mest opptatt av pris eller kvalitet?
Bruk gjerne IGP-metoden (individuelt, gruppe, plenum) til denne oppgaven. Start med individuell refleksjon i to–tre minutter. Gå deretter sammen i grupper, og reflekter sammen i fem minutter. Til slutt kan dere reflektere i plenum, med læreren som styrer refleksjonen.
Se videoen under. Her blir det forklart hva den økonomiske, miljømessige og sosiale dimensjonen ved bærekraftig utvikling er.
Lag et skjema tilsvarende det dere ser under. Med den forkunnskapen dere allerede har, skal dere nå komme med ulike utfordringer i klesindustrien, knyttet til hver av de tre dimensjonene ved bærekraftig utvikling. Tenk på alle de ulike leddene i klesindustrien: uthenting av råvarer, design, produksjon, distribusjon og salg, bruk, gjenbruk og reparasjon og resirkulering eller avfall. Denne oppgaven kan dere gjerne gjøre i plenum.
Nå skal du undersøke klesindustrien nærmere. Målet er at du skal finne minst tre nye kulepunkter som du kan fylle inn i skjemaet dere har laget. Se om du kan finne kulepunkter til alle de tre dimensjonene. Du kan gjerne ta for deg flere av de ulike leddene i klesindustrien. Bruk minst to av disse kildene til arbeidet:
Artikkel, NRK: På "klesindustriens kirkegård" i Chiles ørken
Utdrag fra serien "Sweatshop", Aftenposten:
Nå skal dere undersøke hvordan ulike bedrifter i klesindustrien jobber med bærekraft. Husk å ta hensyn til alle de tre dimensjonene ved bærekraftsbegrepet når dere undersøker bedriftene.
Gå sammen i grupper på minst fem personer. Hver person på gruppa skal undersøke en bedrift som gjør noe med bærekraftsutfordringene klesindustrien har. Dere kan ta utgangspunkt i følgende spørsmål:
Hva gjør bedriften med tanke på bærekraft?
Hvilke eller hvilken av dimensjonene ved bærekraftsbegrepet gjør bedriften noe med?
Er det et bestemt ledd i klesindustrien bedriften gjør noe med?
Synes dere det bedriften gjør, er riktig og viktig for å gjøre klesindustrien mer bærekraftig?
Er det noen form for grønnvasking i det bedriften gjør? (Les artikkelen om grønnvasking om du trenger mer informasjon om det.)
Gå sammen i gruppa igjen til slutt. Hver person bruker to–tre minutter på å presentere bedriften de har undersøkt. Når alle er ferdige, kan dere diskutere i fellesskap:
Hvilken av bedriftene bidrar mest til å gjøre klesindustrien mer bærekraftig?
Hva mener dere er de viktigste tiltakene for å gjøre klesindustrien mer bærekraftig?
Har dere nye forslag og idéer til produkter eller tjenester som kan gjøre klesindustrien mer bærekraftig?
Podkast til videre fordypning (10–12 min per episode):
Podkast, NRK: Bærekraftig klesbransje, del 1: Forbruket
Podkast, NRK: Bærekraftig klesbransje, del 2: Miljømerking
Podkast, NRK: Bærekraftig klesbransje, del 3: Reparasjon
Podkast, NRK: Bærekraftig klesbransje, del 4: Plastklær
Podkast, NRK: Bærekraftig klesbransje, del 5: Digital design
Artikkel til videre fordypning:
Guoskevaš sisdoallu
Undersøk hvilke materialer klærne dine er laget av. Velg ett eller flere plagg du vil redesigne. Sy om og lag klær som ikke "alle andre" har.
Mange klær sprer miljøfarlig mikroplast i naturen. Undersøk problemet og prøv å finne løsninger.