Tips for å få flest mulig svar
Hvor mange henvendelser om tilbakemeldinger eller spørreskjemaer mottar du?
Hvor mange av disse forespørslene svarer du på?
Hva motiverer deg til å svare på ett skjema, men ikke et annet?
I kvantitative undersøkelser trenger vi mange besvarelser for at funnene skal være pålitelige. Å skaffe nok besvarelser er utfordrende og krever at vi sørger for å gjøre undersøkelsen tiltrekkende for dem vi ønsker skal besvare den.
Spørreskjemaer bør være korte og ta liten tid å gjennomføre. Et spørreskjema kan gjerne være på en enkelt side. I lengre undersøkelser er det viktig å vise hvor mye som gjenstår.
Gi gjerne beskjed om hvor lang tid undersøkelsen tar.
Det er flere fordeler ved å holde undersøkelser anonyme.
Når deltakerne er anonyme, er det større sjanse for at svarene som gis, er mer ærlige enn hvis deltakerne er identifiserbare.
Anonyme undersøkelser gir flere besvarelser enn undersøkelser der deltakerne er identifisert. Dette gjelder selv om informasjonen om identitet er konfidensiell og ikke brukes i bearbeidelsen av dataene.
Anonyme undersøkelser som ikke innhenter personinformasjon, er ikke underlagt de strenge kravene til datainnsamling og bearbeidelse som personopplysningsloven krever.
De fleste besvarelsene du får på en spørreundersøkelse, vil komme raskt etter at du har publisert eller sendt ut undersøkelsen. Da er det viktig at publiseringstidspunktet er best mulig. Fredag ettermiddag eller midt i sommerferien er for eksempel dårlige tidspunkter fordi mange ikke er til stede, eller de har annet å gjøre og ønsker ikke å prioritere å svare på undersøkelser.
Hvor du sender ut undersøkelsen, vil avhenge av hvem du forsøker å få svar fra. Hvis det er ansatte i egen bedrift, er e-post eller papir vanlige måter å få sendt ut undersøkelsen på. For andre undersøkelser kan distribuering gjøres via nettsider og sosiale medier. Det er også mulig å levere ut undersøkelsen på papir og ta imot svar på fysiske lokasjoner, for eksempel på stand.
Å få tilsendt påminnelser er noe de fleste misliker, men det er også et virkemiddel som har en viss effekt for å få flere besvarelser. Det viktige her er å ikke purre på folk for mange ganger eller for ofte. Bruk deg selv som utgangspunkt: Hvor mange ganger ville du selv ha syntes det var greit å få en påminnelse om å besvare et spørreskjema?
Noen ganger får deltakerne gaver, eller de er med i trekninger av gevinster for å delta i undersøkelser. Dette kan øke antallet som besvarer undersøkelsen. Ulempen er at det er vanskelig å gjennomføre uten at du ender opp med å samle inn personopplysninger og dermed må følge kravene som er i personopplysningsloven.
Å sette opp en spørreundersøkelse kan være mye arbeid, og hvis feil lurer seg med, er det ofte ikke mulig å rette på. I verste fall må undersøkelsen gjøres på nytt, da kan det være vanskelig å få folk til å svare igjen.
Det er derfor lurt å teste spørreskjemaet før det tas i bruk. Kanskje er noen spørsmål utydelige? Kanskje er det brukt feil spørsmålstype? Hvis skjemaet er digitalt, er det enkelt for folk å fylle det ut på mobiltelefon?
Du bør få noen andre til å gå gjennom skjemaet og teste det ut. De vil ha mye lettere for å se feil enn du som har utviklet spørreskjemaet.