Njuike sisdollui
Fágaartihkal

Designmanualen

Den visuelle identiteten til virksomheten består av logo, fonter, farger, bilder og symboler. Det er viktig for organisasjoner å fremstå visuelt likt i alle kanaler. Designmanualen beskriver regler for bruk av designprofilen og skal dermed etablere og opprettholde en solid visuell identitet.

Regler for hvordan bedriften skal fremstå, lagres i det som kalles designmanualer, designhåndbøker eller profilguider. Dette skal sikre at den visuelle identiten til en virksomhet eller organisasjon etablerer og opprettholdes på en bestemt måte.

Enkle og komplekse designmanualer

Noen organisasjoner er strenge med den grafiske profilen sin og bestemmer i detalj hva som er tillatt og ikke. Andre nøyer seg med å spesifisere hvordan logoen ser ut og hvilke fonter og farger som foretrekkes. Noen bedrifter produserer alt av reklamemateriell selv, mens andre setter profileringsoppdrag bort til andre.

Jobber du i en bedrift og får ansvar for å sette inn en stillingsannonse i avisa, lage skilt til fasaden eller designe nye arbeidsklær til de ansatte? Da er det fint om firmaet du jobber for har en designhåndbok. Designhåndboken hjelper deg til å tilpasse designet etter hvordan bedriften ønsker å framstå.

Enkelte store konsern og merkevarer har svært omfattende designmanualer på flere hundre sider. De fleste bedrifter klarer seg med mye mindre. Det skyldes at det er lettere og mer oversiktlig for mindre firmaer å kontrollere hvordan de framstår visuelt i det offentlige.

Store organisasjoner med mange som jobber med markedsføring – kanskje fra forskjellige steder i verden – krever stramme retningslinjer. Strenge regler forhindrer at ”stilen” til bedriften sklir ut og ser forskjellig ut i ulike deler av landet eller verden.

Hva legges vanligvis inn i en designmanual?

1 Beskrivelse av logobruk

Logoen må beskrives, det samme må fonten. Det er vanlig å forklare hvordan logoen skal se ut når symbol og firmanavn er satt sammen, og gjerne med argumenter for hvorfor.

  • noen har ulike regler for logobruk i høyde- og breddeformat
  • hvordan ulike bakgrunner påvirker logobruken
  • versjoner av logoen til bruk på lyse og mørke bakgrunner
  • en svart-hvitt versjon av logoen
  • krav til bruk av luft rundt logoen
  • minimumsstørrelse logoen kan vises i
  • eksempler på hva det er forbudt å gjøre med logoen

2 Regler for fargebruk

Den viktigste informasjonen om farger i en designmanual handler om hvilke farger som hører til designprofilen og hvilke fargekoder disse har i ulike fargesystemer.

  • Hovedfarger skal sikre enhetlig uttrykk. De er ofte farger fra logoen.
  • Støttefarger gi mulighet for mer variasjon. Det er farger som tillates brukt sammen med hovedfargene. Støttefargene skal kunne fremheve eller harmonere med hovedfargene. Det kan være kontrastfarger, nyanser av hovedfarger eller en farge i samme nyanse som hovedfargen, men i en annen kulørtone.
  • Fargene oppgis som fargekoder, ofte som PMS, CMYK og RGB.

3 Typografiske regler

  • hovedfonter og hvordan de skal brukes
  • erstatningsfonter som kan brukes hvis hovedfontene ikke er tilgjengelige
  • eventuelle egne typografiske regler for trykk og skjerm

4 Regler for bildebruk

Det er heller ikke uvanlig å beskrive og vise eksempler på bilder og hvordan de kan brukes for å underbygge den visuelle profilen.

  • Hva slags uttrykk skal bilder og illustrasjoner ha, og hva bør avbildes?
  • Hvordan er det ønskelig at for eksempel dybdeskarpheten, lys og beskjæringen av bilder skal gjøres?
  • Hva slags bilder er det ikke tillatt å bruke? Er det tillatt å bruke eksempel clip art, manipulerte bilder, svart-hvitt bilder og alle mulige motiver?

5 Dekorelementer

Mønstre, teksturer, bakgrunner, bilder og symboler kan brukes for å styrke den visuelle identiteten. Disse visuelle elementene kan være beskrevet i en designmanual.

6 Eksempler på god bruk av profilen

Til slutt er det viktig å ha med noen eksempler på konkret bruk av logo i bestemte settinger. Her er noen eksempler:

  • annonser
  • PowerPoint-presentasjoner
  • forretningstrykksaker som brevark, konvolutter og visittkort
  • nyhetsbrev på nett
  • roll-ups
  • e-postsignaturer
  • profilartikler som penner, notatbøker, pins, klistremerker, t-skjorter og lignende