Skranke til et resepsjonsområde
Du velger selv hva slags firma som skal oppgradere resepsjonsområdet sitt. Firmaet ønsker å gi et godt førsteinntrykk til alle som kommer inn i bygget. Resepsjonen skal gi et signal til ansatte og besøkende om at her tenker firmaet nytt og framoverlent. I tillegg skal designet være estetisk og pent å se på.
Ansatte
Tenk gjennom hvem som bruker bygget. Hva slags yrkesgrupper jobber her? Firmaet ønsker å profilere seg og vise seg fra sin beste side, slik at alle skal føle seg stolte over egen arbeidsplass.
Besøkende
Hvem besøker firmaet, utenom de ansatte? Større bedrifter lar gjerne ansatte ha adgangskort, slik at de kan gå rett inn, mens andre besøkende må registrere seg med navn og firma, og vente på å bli tatt imot av noen som jobber i bygget. Hvordan kan resepsjonen ta imot besøkende på en god måte?
Det skal være en overordnet idé for utformingen av skranken. Dette kalles konsept. Idéen skal være svært synlig i formspråket til skranken. Idéen skal passe til kundens ønske om å være helt i forkant når det gjelder innovativ design.
Det er et krav at resepsjonen utfyller kravene for universell utforming. Sett deg godt inn i hva universell utforming er, og pass på at det som gjelder for resepsjonsområder, blir ivaretatt.
Guoskevaš sisdoallu
Universell utforming er en måte å planlegge og bygge opp samfunnet på slik at mennesker med nedsatt funksjonsevne blir en del av samfunnet (integrert).
For å vise kunden hvordan konseptet og skranken ser ut i inngangspartiet, lager du ei perspektivtegning. I tillegg kan du lage en modell av resepsjonsdisken som 3D-print av designet ditt, med verktøy som for eksempel Tinkercad.
Del 1: Utvikling av resepsjonsområdet
Sett deg godt inn i hva oppgaven går ut på. Hent spennende eksempler som kan inspirere deg til å få en god idé til hvordan resepsjonen kan utformes.
Forklar betydningen av de uthevede ordene:
konsept, formspråk, innovativ og universell utforming.Lag et moodboard som viser idéen din. Du kan ha med målgruppe og informasjon om firmaet i moodboardet, men det er idéen og konseptet ditt som skal komme tydeligst fram.
Lag håndskisser med kommentarer. Håndskissene trenger ikke være i målestokk.
Noter viktige punkt du må tenke på innen universell utforming.
Tegn opp skranken i målestokk 1:25 (eller større.) Den skal tegnes som en arbeidstegning med mål. Det skal være ramme rundt arket og tittelfelt nederst i høyre hjørne. Skranken kan tegnes for hånd i front, plan og sideriss.
Del 2: Presentasjon av løsning
Lag et miljøbilde med rom og skranke. Dette skal du tegne for hånd og fargelegge. Bruk plantegning og foto fra bygget. Gå på befaring dersom det er mulig. Tolk rommet med håndtegningen din.
For ekstra visualisering kan du tegne skranken digitalt i for eksempel Thinkercad og få den 3D-printet hvis du har anledning til dette. Juster eventuelt størrelsen. Ta bilder av prosessen og det ferdige resultatet.
Velg et presentasjonsprogram som egner seg til å presentere prosjektet for kunden. Sett arbeidet ditt inn i presentasjonen, og planlegg hvordan du skal legge fram forslaget til en ny resepsjon.