Njuike sisdollui
Fágaartihkal

Romvirkning

For å få romvirkning i et bilde kan du bruke ulike virkemidler: størrelsesforhold, linjer, farger og perspektiv. Hvilken måte du velger å bruke, avhenger hva du skal tegne. Perspektiv blir ofte brukt til interiør og arkitektur, eller til å presentere produkter man lager.

Dybdevirkning

Når vi tegner, kan det være en utfordring å gjengi virkeligheten slik at vi skaper inntrykk av rom og dybde. Vi tegner på papir, på en dataskjerm eller andre flater som er i to dimensjoner, mens rommet er i tre dimensjoner.

Står du i en gate med flere trær på rekke og rad etter hverandre, blir de mindre og mindre etter hvert som avstanden blir større. Når du tegner noe, spiller størrelsen på ulike motiver og plasseringen av dem en stor rolle. Det å bruke skrå linjer kan også være med på å illustrere romvirkning. Små gjenstander høyt oppe på ei skrå linje og store gjenstander langt nede vil forsterke denne virkningen.

Farge

Bruk av farge kan være med på å forsterke romvirkningen. For eksempel kan de svake, duse fargene virke lenger unna enn de klare, sterke fargene.

Perspektiv

Perspektiv blir ofte brukt i malerier eller tegninger for å gi dybdevirkning. Skal du presentere et produkt, kan det å tegne det i perspektiv være med på å vise fram produktet slik det virkelig vil ta seg ut. På denne måten vil du få visualisert produktet tredimensjonalt. Ved å bruke perspektiv kan du også sette produktet inn i en sammenheng. Du kan med andre ord vise fram funksjonen til produktet.

Når du tegner noe i perspektiv, tar du utgangspunkt i horisontlinja. Der plasserer du punktet som linjene synes å forsvinne i. Det vil si at øyehøyden, der du ser på produktet, er der forsvinningspunktene skal plasseres. Du kan tegne i ett-, to- eller trepunktsperspektiv.

Gatebildet under er tegnet i ettpunktsperspektiv.

Ettpunktsperspektiv

Har du ett punkt på horisontlinja, kan det plasseres inn i for eksempel et rom, sett enten forfra eller ovenfra. Ettpunktsperspektiv blir ofte brukt når man skal tegne interiør i et rom.

Topunktsperspektiv

Står du og ser på hjørnet på et hus, ser du huset i topunktsperspektiv. Når du tegner med topunktsperspektiv, plasserer du forsvinningspunktene langt ut på sidene. Det du tegner, får kanskje mer liv hvis du bruker topunktsperspektiv, enn hvis du bruker ettpunktsperspektiv.

Trepunktsperspektiv

Trepunktsperspektiv bruker vi når vi skal tegne noe veldig høyt, eller noe som er langt nede. Her plasserer du det tredje forsvinningspunktet enten høyt over horisontlinja (froskeperspektiv) eller langt nede (fugleperspektiv).

Isometrisk perspektiv

Isometrisk perspektiv vil si det samme som parallellperspektiv. Det betyr at alle parallelle linjer er parallelle hele tida, og du tegner uten forsvinningspunkt.

Når du tegner med isometrisk perspektiv, er det vanlig å bruke papir med trekanter eller punkt. Da har du hele tida linjer eller punkt å tegne ut fra, og det er lettere å få alle linjene parallelle.