Det indre salgsmiljøet
Fargebruk og profilering påvirker i stor grad kundenes oppfatning av lokalet. Det blir feil om fasaden gir inntrykk av at butikken er svært eksklusiv, mens det indre miljøet gir et billig inntrykk.
Disse elementene inngår i det indre salgsmiljøet:
- innredning
- belysning
- personale
- renhold og orden
- vareplassering
I butikken er hovedoppgaven til innredningen og utstyret å presentere varene. På et hotell eller en restaurant har derimot innredningen som oppgave å gjøre det funksjonelt og komfortabelt for gjestene og få dem til å trives. En generell regel er at innredningen og utstyret ikke bør være gammelt og slitt. Da kan kundene få inntrykk av at varene og tjenestene har dårlig kvalitet.
Belysningen inne i butikken er også viktig for å skape et godt og trivelig salgsmiljø, som gjør at kundene ønsker å handle mer. Belysning handler ikke bare om å vise varene til kundene, belysning er også kommunikasjon og markedsføring. Lys blir brukt for å øke omsetningen og for å forsterke butikkens profil.
Butikkens ansatte er en del av det indre salgsmiljøet, og de ansatte er helt klart med på å uttrykke firmaets profil. Kundenes oppfatning av firmaet påvirkes av de ansattes utseende og opptreden. Kundene legger spesielt merke til om de ansatte er velstelte, pent kledde, serviceinnstilte og ikke minst om de har god kunnskap om varene og tjenestene de selger.
Det er ikke uten grunn at mange butikker krever at de ansatte bruker bestemte klær. Dette kan være arbeidsuniformer eller kleskode for privat tøy.
Det er viktig for salget at kundene opplever butikken som ren og ryddig. Det må være godt renhold både på gulv og vegger og ikke minst i varehyllene. Det blir mye støv og skitt i løpet av en dag med stadige kundebesøk, og det er ikke uvanlig at de ansatte vasker både hyller, varer og gulv i løpet av arbeidsdagen.
I tillegg til renhold er det minst like viktig at butikken framstår som ryddig. Varene er ofte sirlig plassert i pene bunker, og slik ser det ikke ut når kundene har sett på varer eller prøvd dem. De ansatte må derfor hele tida rydde etter kundene. I dagligvarer er det viktig å trekke fram varene, slik at hyllene ikke ser halvtomme ut. I frukt- og grøntavdelingen må dårlige varer plukkes bort.
Vareplasseringen er svært viktig for salget. Ulike salgsformer krever ulik vareplassering. Det er mye du må ta hensyn til når varene skal plasseres. Les mer om dette i artikkelen nedenfor.
Guoskevaš sisdoallu
Varene plasseres ikke tilfeldig rundt i butikken. Vareplasseringen avhenger av hvilken salgsform det er i butikken, og om butikken tilhører en kjede.
Planogram
De fleste store butikkjedene, som for eksempel H&M, Gina Tricot, Dressmann, Zara, Sport 1, Meny og 7–Eleven er ofte underlagt bestemmelser for hvordan det skal se ut inne i butikken og eventuelt i utstillingsvinduer. De bruker et planogram, som er bestemt av hovedkontoret.
Et planogram er en tegning over hvordan varene skal plasseres, hvordan salgsplakater skal henge, og hvordan utstillinger og salgspunkter skal se ut. Planogrammene skifter ofte, gjerne i forbindelse med ulike markedsføringskampanjer, markedsaktiviteter, sesonger, høytider eller andre ting. Noen planogrammer kan være mer stabile, for eksempel for butikkinnredning og for hvor de forskjellige varene skal være plassert.