Fargebehandling trinn for trinn
- Konsultasjon: Hva ønsker kunden, og hva anbefaler du?
- Analyse: Hva slags utgangspunkt har du å jobbe med når det gjelder hårets kvalitet, historikk og lys- og mørkhetsgrad?
Konsultasjon
En konsultasjon er en samtale med kunden der du kartlegger kundens ønsker, hårkvaliteten og historikken til håret. Det er viktig at du stiller spørsmål slik at du skaffer deg mest mulig informasjon. Her er kunden din veileder, og svarene du får, er med på å avgjøre hvilke valg du bør ta.
Analyse av hårets oppbygning og kvalitet
Grunnlaget for et godt fargeresultat er å kjenne til hårets oppbygning og tilstand. Hva slags struktur håret har, hvor sterkt det er, og hvordan det har vært behandlet tidligere, varierer fra kunde til kunde. Derfor er det viktig at du analyserer håret for å avgjøre hvilke produkter du bør velge, og hvilken prosess som passer best til akkurat denne fargebehandlingen. Bruk et fargekart som en veileder, og se på det sammen med kunden, slik at dere finner den fargen som kommer nærmest hans eller hennes ønsker.
Jo flere hår du studerer, jo bedre trent blir du på å gjennomføre en konsultasjon og analysere hår. For å øve på dette må du både kjenne på og se på håret.
Hårets oppbygning
Illustrasjonen til høyre viser et kraftig forstørret menneskehår. Håret har trådlignende strukturer som inneholder keratin. Keratin gjør at håret blir glatt og skinnende. Jo jevnere og glattere hårskaftet er, jo mer glansfullt blir håret.
- forbehandling etter behov
- inndeling i seksjoner
- valg av produkt og formel
Et godt resultat krever kunnskap om kjemiske prosesser og virkestoffer
Teknologien innenfor farging har kommet langt, og som frisør kan du innfri utallige ønsker fra kunder. Du må ha kunnskap om farge og virkningen av ulike fargekonsepter for å framstå som en profesjonell yrkesutøver.
Hårfarge er et kjemisk framstilt produkt. For å bli en trygg og profesjonell fargeteknikker må du derfor kunne litt om kjemi i tillegg til fargelære.
Forbehandle håret etter behov
Ofte i forbindelse med en fargebehandling må du gjøre noen forberedelser. Hvis du for eksempel skal gjennomføre en balayage-behandling på en kunde, må du lysne håret i forkant. Her består forbehandlingen i å bleke håret før du begynner på selve fargingen.
En annen forbehandling som kan være aktuell, er å pleie strukturen, for eksempel hvis noe av håret er porøst. Til dette finnes egne produkter som jevner ut strukturen, og som dermed bidrar til et jevnt fargeresultat.
Inndeling i seksjoner
Det er lurt å starte med å dele inn håret før du begynner å applikere farge. Dette signaliserer til kunden at du har kontroll på det du gjør. Dessuten er det tidsbesparende, og det gir deg god oversikt over jobben du skal utføre.
Valg av produkt og formel
For å oppnå et godt fargeresultat trenger du gode frisørprodukter. Det vil si produkter som pleier strukturen i håret samtidig som du får den fargen kunden ønsker. Hårfargeprodukter er i dag utviklet slik at du skal oppnå optimal glans og alle fargenyanser du kan drømme om. Med noen farger kan du til og med oppnå en 3D-effekt når håret reflekteres i dagslys. Dagslys og en sunn hårstruktur reflekterer glansen i en hårfarge maksimalt.
Når du har blitt enig med kunden om hva resultatet skal bli, må du kanskje blande flere farger sammen for å oppnå dette resultatet. For å blande riktig må du være kjent med både Ittens fargesirkel og fargekodene i kartet.
- valg av inndeling, teknikk og utstyr
- påføring av farge
- virketid med oppfølging av kunden
Valg av inndeling, teknikk og utstyr
Det finnes uendelig mange inndelinger å jobbe ut ifra, alt etter hvilket resultat kunden ønsker. Ved en ettervekstbehandling, der du kun fyller farge innerst ved hodebunnen, bruker vi en såkalt stjerneinndeling. Dette er en klassisk innsettingsteknikk. Det finnes mange navn på innsetingsteknikker, for eksempel
- lysning
- toning – glossing
- color balancing
- balayage
- sombré
- ombré
- dip dye
- color melt
Det finnes også diverse utstyr du må bruke for å få det rette resultatet. Noe av utstyret du kan få bruk for, er folie, plast, en heklenål, spesialhetter og varierte fargekoster.
Påføring av farge
Når du påfører fargen, er det viktig å jobbe med tynne passasjer, slik at du får dekket hele håret med farge. Det er også viktig at du påfører nok mengde med farge for å oppnå et jevnt og glansfullt resultat.
Virketid med oppfølging av kunden
Alle farger har en minimums- og en maksimumsvirketid. Det er ditt ansvar å følge med på tida og sjekke både at kunden har det bra underveis, og at håret reagerer på fargen slik du ønsker. Ved enkelte behandlinger må du gjerne etterfylle farge underveis for at resultatet skal bli perfekt. Bruk gjerne en stoppeklokke for å ha kontroll på tida.
- etterbehandling
- opplæring av kunden
- finish
Etterbehandling
En fargebehandling er en belastning for håret til tross for at fargeteknologien har kommet langt. Det er uansett en kjemisk behandling som bryter ned og fjerner de naturlige næringsstoffene i håret. Derfor er det viktig å få tilbake disse næringsstoffene, slik at håret blir så sterkt som mulig igjen. Etter en omfattende fargebehandling, for eksempel med en forbehandling som bleking, trenger håret god pleie. Produktene skal da hjelpe til med å lukke skjellaget i håret med riktig pH-verdi og styrke bindingene i håret. Slik gjenoppbygger du strukturen og glansen i håret.
Opplæring av kunden
Det er lurt å lære kunden hva som skjer med håret, hva håret har vært gjennom, og hva som er bra for det framover. Forklar kunden hva du anbefaler til videre behandling hjemme.
Det er vanlig å føne og style håret etter en behandling. Fortell kunden hvorfor du velger akkurat de stylingproduktene du gjør.
Finish
Finish vil si å gå over en siste gang. Sett frisyren med for eksempel en finish-spray. Vis fram håret til kunden fra alle vinkler med et håndspeil, og forsikre deg om at kunden er fornøyd. Etterpå kan du vise ham eller henne til kassen.
- mersalg
- ny time
Mersalg
Mersalg er å selge mer enn det kunden i utgangspunktet har bedt om. Ved en fargebehandling er det aktuelt å selge produkter som kunden kan trenge for å vedlikeholde fargebehandlingen hjemme. Det å vedlikeholde en frisyre hjemme med riktige produkter kan du forklare som en slags garanti for at frisyren skal holde seg fin lenge. Har du vært flink til å gi kunden råd om styling og finish, og til å forklare om fargeprosessen du har gjennomført, og hensikten med de ulike etterbehandlingene, vil kunden mest sannsynlig ta noen av rådene dine med seg hjem også.
Ny time
Husk å spørre om kunden ønsker en ny time. Da er det større sjanse for at kunden kommer tilbake, og at han eller hun kommer til deg. Det kan være trygt for en kunde å ha en fast frisør, for da er det du som bli eksperten på akkurat hans eller hennes hår.
Guoskevaš sisdoallu
Lær deg å farge hår. Her får du demonstrert hvordan du kan gjennomføre klassisk farging med påfølgende skylling og hodebunnsmassasje.
Det er ikke bare selve kjerneproduktet som skal utvikles –alle elementene som inngår i et produkt, må ivaretas i produktutviklingen.