Prisestimat på et interiøroppdrag
Du starter med en dialog med en kunde som er interessert i tjenestene dine. Dette kan være en telefonsamtale eller et møte. Slike innledende samtaler før jobben er din, tar man som regel ikke betalt for. I dette første møtet vil kunden vanligvis spørre om hva som er timeprisen din. Dette bør du ha klart før du møter nye kunder.
Etter oppstartssamtalen kan det være fornuftig å dra på befaring. Det vil si at du besøker stedet som skal fornyes. Dette gjør det enklere å treffe bedre på pris når du skal lage et prisestimat og beregne hva jobben kommer til å koste for kunden. Til tross for at du drar på befaring, er det usikkert om kunden gir deg oppdraget. Det er derfor lurt å avtale på forhånd at du skal ha betalt for befaringen.
Lag referat fra befaringen, slik at det ikke blir misforståelser om hva som er forventningene til kunden. Ta mange bilder på befaringen.
Etter befaringen setter du opp alt som ble diskutert, i et eget skjema i et egnet tekstprogram. Sett opp antall timer du tror du vil bruke på hvert område du skal jobbe med.
Arbeid | Antall timer |
---|---|
Stemningskonsept, ide, inspirasjon | |
Kjøkkenløsning: korrespondanse med leverandør, type kjøkken, overflater, tilbehør | |
Stue: type møbler, tekstiler, farger og belysningsplan | |
Soverom: belysning, fargesetting, maleplan | |
Totalt antall timer: |
I alle oppdrag brukes det en del tid til å tenke ut løsninger. Dette er en designprosess. Det kan være lett å glemme å sette av tid til utprøvinger, skissering og å finne konsepter når vi skal gi et prisestimat til en kunde.
Totalt antall timer ⋅ timepris = prisestimat på oppdrag