Njuike sisdollui
Bargobihttá

Målgruppetilpasning og bruk av persondata

Lytt til podkastepisoden der Sindre Beyer, leder i kommunikasjonshuset Try Råd, blir intervjuet. Jobb med oppgaver om bruk av persondata, og hvordan ny teknologi kan brukes til å finne fram til og nå ut til målgrupper.
Ung kvinne smiler og ser opp på snakkeboble med teksten "Markedsføring og ledelse". Ved siden av henne er det seks ulike ikoner: ropert, lyspære, tannhjul, stigende graf, globus og mobiltelefon. Illustrasjon.
Markedsføring og ledelse

Markedsinformasjon, markedsundersøkelser og digital dataanalyse

En podkast om hvordan ny teknologi kan hjelpe deg med å finne fram til akkurat rett målgruppe for å selge mer. Vi snakker med Sindre Beyer som jobber i Try-huset, et av Norges største kommunikasjonsh...

0:00
-0:00
Podkast: Både Og / CC BY-SA 4.0

Oppgave 1

Sindre Beyer er leder i Try Råd, som er et av Norges største kommunikasjonshus. Sindres jobb dreier seg blant annet om å hjelpe norske bedrifter med å nå ut med budskapet sitt til markedet. Videre hjelper Try Råd til med bruk av ny teknologi for å finne fram til akkurat rett målgruppe.

  • Hvordan går Try Råd fram for å finne de personene de vil treffe?

Oppgave 2

I podkasten nevner programleder Berit Boman et eksempel der en virksomhet kommer til Try Råd for å få hjelp. Virksomheten vil lansere et nytt klesmerke som en type 18-åringer skal like, kanskje elske. Klesmerket skal være til dem bedriften har definert som de hippeste 18-åringene.

  • Hvordan ville Try Råd ha gått fram for å nå ut til målgruppa "de hippeste 18-åringene"?

Oppgave 3

Hva menes med speilpublikum / "lookalike audience"?

Oppgave 4

Forklar hva som menes med at forbrukere betaler med persondata på internett.

Oppgave 5

Forbrukere legger igjen mange spor på nett i form av informasjonskapsler/ "cookies". Hva menes med det?

Oppgave 6

Drøft personvernutfordringer knyttet til innhenting og bruk av persondata.